Saint Patrick’s Fashion Show 2024
I MIEJSCE: Alicja Skrobol, Zosia Kubowicz kl. 4b
II MIEJSCE: Wojciech Boduch kl. 7c
II MIEJSCE: Amelia Czichos, Natalia Szcześniewska, Julia Karwowska kl. 4a
II MIEJSCE: Zuzia Ring, Karolina Tragarz kl. 4c
III MIEJSCE: Hanna Pułról, Lena Rasińska kl. 5d
III MIEJSCE: Amelia Zakrzewska kl. 4a, Magda Tymek kl. 4c
Saint Patrick’s Kahoot Quiz 2024
I MIEJSCE: Bartosz Pietras, Karol Kisiel kl. 7a
II MIEJSCE: Zuzanna Modzelewska, Piotr Wyra kl. 5a
III MIEJSCE: Julia Lis, Nadia Hartman kl. 6b
The Spelling Master 2024 w SP 36
Dnia 29 lutego 2024 roku w naszej szkole, po 5-letniej przerwie, zorganizowany został KONKURS LITEROWANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM - THE SPELLING CONTEST, który był zawsze tradycją w dawnym Gimnazjum nr 7. Tym razem do rywalizacji przystąpili młodsi uczestnicy z klas 4-7. Konkurs rozegrany został w dwóch kategoriach wiekowych: kl. IV-V i kl. VI-VII.
Celem konkursu było sprawdzenie umiejętności szybkiego i poprawnego literowania wyrazów, wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów, urozmaicenie uczniom nauki języka angielskiego, budzenie zamiłowania do języka i uświadomienie jego przydatności w życiu codziennym, kształcenie umiejętności efektywnego i partnerskiego współdziałania oraz słuchania siebie nawzajem, zachęcenie uczniów do wzajemnej rywalizacji podnoszącej ich umiejętności językowe, a także podniesienie jakości nauczania języków obcych, co jest jednym z głównych założeń projektu Erasmus + realizowanego przez naszą szkołę.
Uczniowie przed przystąpieniem do konkursu mieli możliwość przygotowania się, otrzymali listy wyrazów dla każdego poziomu klas, które zostały opracowane przez nauczycieli języka angielskiego, zapoznali się z alfabetem angielskim i zasadami literowania wyrazów.
Do konkursu zgłosiło się 31 uczestników. Jury konkursowe było pod wrażeniem przygotowania uczestników i niełatwo było wyłonić zwycięzców, ponieważ poziom uczestników konkursu był bardzo wysoki i wyrównany.
Tytuł mistrza literowania „The Spelling Master 2024” w kategorii klas IV-V otrzymała Julia Karwowska z klasy 4a, a laureatami II miejsca ex aequo zostali: Małgosia Kawecka z kl. 4a, Maja Dorofiejczuk z klasy 4b oraz Igor Sałaciński z klasy 5c.
Tytuł mistrza literowania „The Spelling Master 2024” w kategorii klas VI-VII otrzymał Maksymilian Szulik z klasy 6a, zdobywczynią II miejsca została Aleksandra Listwoń z klasy 6b, a miejsce III zajęła Roksana Adamiec z klasy 7c.
Wszystkim uczestnikom konkursu literowania gratulujemy odwagi, świetnej znajomości alfabetu. Cieszymy się, że tak licznie odpowiedzieli na nasze zaproszenie do udziału w konkursie i liczymy na to, że konkurs znowu na stałe zagości w naszej szkole, a śmiałków i miłośników literowania nie zabraknie w następnych latach.
„THE VOICE OF RYBNIK” – występ uczennic SP36 w Konkursie Karaoke Piosenki Anglojęzycznej
Dnia 23 listopada 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Rybniku odbyła się jesienna, II edycja Konkursu Karaoke Piosenki Anglojęzycznej „THE VOICE OF RYBNIK” pod patronatem Starostwa Powiatowego w Rybniku, przy współpracy ze Szkołą Językową Spring Up. Celem konkursu przeznaczonego dla uczniów klas 4-8 szkół podstawowych jest rozwijanie umiejętności językowych w praktyce, popularyzacja piosenek w języku angielskim, prezentacja umiejętności uczniów, zachęcenie do twórczej ekspresji, zabawy i wystąpień publicznych oraz promowanie młodych talentów. Konkurs cieszy się ogromnym powodzeniem wśród dzieci i młodzieży z Rybnika i powiatu rybnickiego. W II edycji wzięły udział 33 osoby. Uczestnicy mogli wykonać jedną dowolną piosenkę anglojęzyczną.
Także nasza szkoła wzięła udział w tej edycji konkursu. Szkołę SP36 w Rybniku reprezentowały Oliwia Pitera i Zosia Poziomka z klasy 7a. Zosia wykonała utwór „Riptide” natomiast Oliwia wykonała piosenkę z filmu animowanego „Skarb Oceanu” How Far I'll Go i przeniosła publiczność oraz jury w egzotyczny świat, czym wyśpiewała III miejsce w konkursie.
Gratulujemy Zosi i Oliwii odwagi oraz pięknych głosów!
Przełamywanie barier językowych na lekcji z native speakerem ze szkoły Tutlo
Nasza szkoła przystąpiła do projektu „Native speaker w każdej szkole”, którego organizatorem jest szkoła językowa Tutlo. Uczestnictwo w Projekcie jest dobrowolne i bezpłatne. Działania skierowane są do uczniów szkół podstawowych lub ponadpodstawowych. Celem Projektu jest przełamywanie bariery językowej uczniów oraz kontakt z żywym językiem angielskim.
Projekt obejmuje zajęcia grupowe z nauki języka angielskiego w szkole - interaktywne i inspirujące zajęcia online, które odbywają się w szkolnych salach lekcyjnych oraz dostęp do lekcji indywidualnych, podczas których uczniowie mają możliwość korzystania z indywidualnych lekcji. Zespół doświadczonych metodyków Tutlo służy wsparciem i pomocą w rozwoju językowym uczniów.
W naszej szkole w projekcie wzięli udział uczniowie klas 7. Dnia 23 października 2023 roku, w ramach lekcji języka angielskiego, przy użyciu telefonów połączyliśmy się na lekcję online z native speakerem.
Naszym prowadzącym był nauczyciel szkoły Tutlo native speaker Mzwandile Denel Nyoni, który w bardzo przyjazny sposób zapoznał się z każdym uczniem prosząc aby się przedstawić i powiedzieć kilka słów o sobie. W ten sposób uczniowie mieli okazję prowadzić konwersację, reagować i odpowiadać w języku angielskim na pytania prowadzącego. Podczas zajęć z dwoma grupami poruszana była tematyka związana z pracą, zawodami. Uczniowie poznali nazwy takich zawodów jak weterynarz, sędzia, ratownik medyczny czy reporter i dowiedzieli się na czym każdy z zawodów polega. Opowiadali także o swoim wymarzonym zawodzie w przyszłości. Inna grupa uczniów podczas konwersacji podjęła tematykę zainteresowań, czynności w czasie wolnym. Uczniowie wypowiadali się na temat swojego hobby i tego jak spędzają czas z przyjaciółmi.
Głównym celem akcji było wspieranie uczniów w procesie rozwoju kompetencji językowych, przełamywanie ich barier w przypadku posługiwania się językiem obcym czy rozwijania pasji do nauki języków poprzez interakcje z przedstawicielami wielu kultur.
Projekt jest atrakcyjny i może przynieść uczniom korzyści, zwłaszcza tym, którzy nie tremują się przed rówieśnikami, są chętni do współpracy i rozmowy. Cieszymy się, że nasza szkoła do tego projektu przystąpiła i nasi uczniowie mogli podjąć się takiego wyzwania i ćwiczyć umiejętności mówienia po angielsku, pod okiem native speakera.
Z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych, który przypada na dzień 26 września i którego celem jest propagowanie nauki języków obcych i różnorodności językowej i kulturowej Europy, uczniowie naszej szkoły z klas IV - VII wzięli udział w drużynowych rozgrywkach językowych. Konkurs przeprowadzony został w formie stacji dydaktycznych. Uczniowie pracowali zespołowo wykonując różne zadania językowe przemieszczając się od stacji do stacji. Zadaniem uczniów było, między innymi rozwiązanie quizu, rozszyfrowanie ukrytych słów, korzystanie z kodów QR, dopasowywanie flag, narodowości czy pozdrowień w różnych językach do danego kraju. Takie połączenie aktywności ruchowej, tradycyjnej, online okazało się dla uczniów bardzo atrakcyjne i taka forma konkursu wzmacnia integrację i pozytywną rywalizację, więc w przyszłości warto ją kontynuować.
Wyniki konkursu:
kl. 6 i kl.7
I MIEJSCE: kl. 6c (Alicja Ring, Mateusz Nowak, Adam Watoła)
II MIEJSCE:kl. 6a (Maksymilian Szulik, Jan Stypuła, Bartłomiej Feliks)
III MIEJSCE:kl. 7a (Oliwia Pitera, Natalia Kisiel, Zosia Poziomka) oraz kl. 6b (Julia Lis, Nadia Hartman, Julia Radziszewska)
kl. 5
I MIEJSCE: kl. 5c (Jakub Kuna, Tymoteusz Kudaj, Kamil Ferens)
II MIEJSCE: kl. 5d (Agnieszka Lampert, Lena Sułek, Hanna Pułról)
III MIEJSCE:kl. 5b (Dawid Lukanek, Kamila Zasadni, Dawid Rojek)
kl. 4
I MIEJSCE: kl. 4b (Ola Samborska, Hania Wójcikowska, Dawid Łogasz)
II MIEJSCE: kl. 4c (Magda Tymek, Natalia Kawulak, Zuzia Ring)
III MIEJSCE:kl. 4d (Kacper Miera, Emilia Szarlej, Piotr Nowak)
Gratulujemy laureatom i dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie!
Zaprosimy Was wkrótce na rozdanie pamiątkowych dyplomów i upominków.
Z przyjemnością informujemy iż aż czworo uczniów naszej szkoły zdobyło tytuł laureata w konkursie Olimpusek z języka angielskiego. Są to Martyna Sitko kl 3b - 3 miejsce w kraju , Dawid Łogasz 3b - 8 miejsce, Artur Krzyształa kl 3b, Małgorzata Kaweckw kl 3a. Są to uczniowie pani Marzeny Kuś.
Sprawozdanie z lekcji otwartej w kl. 6a
Dnia 6 czerwca 2023 roku odbyła się lekcja otwarta na lekcji języka angielskiego w klasie 6a, przeprowadzona przez p. Patrycję Rusin. Do udziału w obserwacji lekcji zaproszeni zostali chętni rodzice uczniów, nauczyciele (p. E. Kula-Fizia, p. M. Kuś, p. M. Zimny, p. K. Szczechowiak, p. W. Świąder oraz dyrektor szkoły (p. Krzysztof Zaik)
Lekcja otwarta została zrealizowana w ramach innowacji pedagogicznej „New Horizons”, której celem jest budzenie zainteresowania uczniów do nauki języka angielskiego w sposób kreatywny, niecodzienny i przyjemny, poprzez wprowadzenie na zajęciach scenariuszy dotyczących poszczególnych krajów anglojęzycznych.
Temat lekcji otwartej brzmiał: Nature lovers on holidays. Miłośnicy przyrody na wakacjach. Celem tej lekcji było zastosowanie poznanego słownictwa związanego z naturą, krajobrazem krajów anglojęzycznych w dialogach na temat wakacji, a także zastosowanie zdań warunkowych w dialogach. Podczas lekcji uczniowie pracowali w grupach i zaprezentowali przygotowane przez siebie scenki. Każda grupa wybrała sobie inny kraj anglojęzyczny, przygotowała odpowiedni dialog, rekwizyty. Dialogi dotyczyły takich krajów jak: Australia, USA, Kanada, Wielka Brytania i Irlandia oraz charakterystycznych dla nich zabytków przyrody. Każdy z dialogów rozgrywał się w innym miejscu np. na lotnisku, w biurze podróży, czy parku. Każdy dialog zawierał także zdania warunkowe utrwalające wiedzę zdobytą na wcześniejszych lekcjach. Uczniowie pracując nad przygotowaniem scenek pogłębili wiedzę o otaczającym świecie, rozwijali swoją kreatywność, doskonalili umiejętności komunikacyjne, społeczne oraz cyfrowe.
Podczas lekcji zastosowano metody aktywizujące, wykorzystano zasoby internetowe i technologie informacyjno-komunikacyjne. Uczniowie oprócz prezentowania scenek wykonywali zadania z użyciem swoich telefonów, pracowali w grupie dopasowując pojęcia związane z krajobrazem do ich definicji oraz rozwiązywali także interaktywny quiz podsumowujący wiedzę z poznanego zakresu.
Lekcja przebiegła w miłej i przyjaznej atmosferze. Wszystkie cele lekcji zostały zrealizowane. Dyrekcja, nauczyciele i rodzice którzy byli obecni na zajęciach wyrazili swoją opinię o formach i metodach pracy oraz ciekawym pomyśle na lekcję. Pochwalili zaangażowanie i współpracę uczniów.
Nagrody za TBCH 2023 rozdane
W tym roku nasza szkoła przystąpiła do kolejnej edycji Konkursu The Big Challenge. W naszej szkole odbył sie on 20 kwietnia 2023 roku. Jest to interaktywny konkurs online z języka angielskiego, którego celem jest promowanie nauki języka angielskiego w formie zabawy pedagogiczno-edukacyjnej.
Do konkursu w naszej szkole przystąpiło 24 uczniów z klas 4-8. Każdy uczeń miał szansę sprawdzić swoją znajomość języka angielskiego i wykorzystać okazję do przyjemnej i pożytecznej zabawy z językiem. Pytania konkursowe sprawdzały wiedzę z zakresu słownictwa, rozumienia tekstu pisanego i ze słuchu, gramatyki i ogólnej znajomości kultury.
Nagrody za konkurs zostały rozdane 2 czerwca 2023 roku. Każdy uczeń otrzymał nagrodę, certyfikat uczestnictwa oraz miał możliwość porównania swojego wyniku w trzech rodzajach klasyfikacji: krajowej, regionalnej (wojewódzkiej) oraz szkolnej.
Najwyższe wyniki w tej edycji konkursu uzyskali:
Warto podkreślić, że Maksymilian i Kacper uzyskali 4 miejsce w regionie.
W dniach 12-19 marca 2023 roku uczniowie naszej szkoły przebywali na Malcie w celu doskonalenia swoich umiejętności z języka angielskiego. Nauka odbywała się w grupach międzynarodowych, wspólnie z młodzieżą z Włoch i Hiszpanii. Zajęcia były prowadzone przez native speakerów i skupiały się głównie na doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych. Malta słynie z dobrych szkół językowych i dlatego właśnie na tę wyspę pani Marzena Kuś zorganizowała wyjazd dla uczniów. Wraz z panią Kuś opiekę nad uczniami sprawowała pani Ewa Kula - Fizia. Oprócz doskonalenia językowego uczniowie poznawali topografię wyspy, jej wyjątkowy charakter oraz specjalności kuchni maltańskiej. W pierwszych dwóch dniach pobytu nasi uczniowie poznali najbliższą okolicę dzielnicy St Julians. W kolejnych dniach zwiedzili stolicę wyspy, Valettę. W piątek, po zakończeniu zajęć szkolnych uczniowie otrzymali certyfikaty poświadczające uczestnictwo w kursie. W tym dniu również mieli okazję poznać południową część wyspy, a mianowicie odwiedzili uroczą wioskę rybacką Marsaxlokk. Tam właśnie mieli okazję skosztować wspaniałości kulinarnych wyspy, to jest pysznych świeżych ryb i owoców morza. Następnie pojechali w okolice Blue Grotto, skąd podziwiali surowy klimat skalistych wybrzeży wyspy. W tym dniu na uczniów czekała kolejna niespodzianka, którą byla możliwość uczestnictwa w maltańskich obchodach Dnia Świętego Patryka. Było to niesamowite przeżycie dla uczniów, gdyż nigdy dotąd nie widzieli takiej fiesty na ulicach. W sobotę, czyli w ostatni dzień pobytu miała miejsce wycieczka na wyspy Gozo oraz Comino wraz ze zwiedzaniem Błękitnej Laguny. Był to niestety ostatni punkt bogatego programu wycieczki. Wyjazd ten nie był zwykłą wycieczką, wręcz przeciwnie - był wyjątkowy ze względu na możliwość nauki w szkole angielskiego. Do tej pory niewielu szkołom udało się zrealizować podobne przedsięwzięcia.
A o tym, że pobyt był wyjątkowo udany świadczą takie komentarze uczniów:
"Bardzo podobał mi się wyjazd na Maltę, ponieważ wszystko było bardzo fajne i pomysłowe. Chodziliśmy na jedzenie do różnych restauracji, między innymi na chińskie lub japońskie. W szkole angielskiego byli bardzo mili nauczyciele, pracowaliśmy w grupach, w których byli bardzo przyjaźni uczniowie. Wychodziliśmy na przeróżne wycieczki, które zorganizowały nasze Kochane Nauczycielki :). Cały wyjazd moim zdaniem był bardzo fajny, zostało po nim bardzo dużo fajnych pamiątek oraz wspomnień.
DZIĘKUJĘ!"-Iga
Adam i Lila piszą tak:
"Przylecieliśmy na Maltę samolotem skąd od razu przesiedliśmy się na autobus i pojechaliśmy do miasta gdzie mieliśmy przebywać. Miasto nosiło nazwę Saint Julian i było naprawdę zjawiskowe, większość budynków była ogromna. Nazwa miasta pochodzi od jego patrona - jak sama nazwa wskazuje świętego Juliana. Było widocznych wiele różnic pomiędzy maltańskim i polskim stylem zabudowy. Przede wszystkim praktycznie cała okolica była remontowana lub budowana na nowo, a ruiny starszych budynków i dróg mieszały się kontrastowo z nowymi. Hotel, w którym się zatrzymaliśmy był przytulny, miał bogate wyposażenie takie jak stołówka, siłownia, a nawet basen. Od następnego dnia zaczęliśmy chodzić do szkoły, w której w różnych grupach uczyliśmy się z uczniami m.in z Włoch. Komunikacja z nimi była nieco skomplikowana, jednak dzięki językowi angielskiemu umieliśmy się porozumieć. Podczas wycieczek podziwialiśmy architekturę i krajobrazy Malty. Cały wyjazd był na pewno warty długiej podróży, miło było poznać okolicę oraz kulturę takiego kraju jak Malta."
Wrażenia Mileny i Kasi są następujące:
"Nasz pobyt na Malcie był świetną przygodą i doświadczeniem, gdzie nie tylko zwiedzaliśmy piękne miejsca, ale także szkoliliśmy nasz angielski. Mieliśmy nauczyciela, który starał się zaangażować wszystkich uczniów oraz ciekawie prowadził zajęcia. Nauka tutaj była przyjemnością. Najbardziej podobała nam się wycieczka na Gozo - tam dopłynęliśmy statkiem. Poza tym w naszym hotelu, po całym dniu można było zrelaksować się w basenie. Przez ten tydzień zawarliśmy nowe przyjaźnie i spędziliśmy czas w miłej atmosferze."
Matylda i Maja tak wspominają wyjazd:
"Malta to piękny kraj, pełen krajobrazów. Jednym z naszych ulubionych miejsc było nasze miasto, w którym mieszkaliśmy o nazwie San Julian. A naszą ulubioną atrakcją było chodzenie nad morze i codzienne lekcje z naszą grupą. Na tych lekcjach było zabawnie, ale również nauczyliśmy się ciekawych rzeczy. Nie byliśmy sami, byli z nami Włosi, którzy byli bardzo mili i chętni do pomocy. Wszystko było wspaniałe, ale te wymienione rzeczy były najlepsze. Dziękujemy naszym kochanym nauczycielkom i rodzicom za ten cudowny wyjazd."
Z kolei Hania tak ocenia wyjazd:
"Bardzo mi się podobał wyjazd na Maltę ponieważ nasze kochane panie o nas dbały i upewniały się czy niczego nam nie brakuje. Było bardzo dobre jedzenie, które zawdzięczamy pomysłowości naszych pań. Podczas całego wyjazdu towarzyszyła nam miła atmosfera i ładna pogoda. W szkole były bardzo miłe i uprzejme grupy, wyrozumiali nauczyciele oraz ładne i komfortowe sale. Jestem wdzięczna rodzicom i nauczycielkom, które zorganizowały ten wyjazd oraz pilnowały nas wszystkich podczas wycieczki.
Dziękuję"
Opinie dzieci mówią same za siebie, dlatego być może warto pomyśleć o wpisaniu takich wyjazdów w tradycję szkolną, gdyż jak widać przynoszą uczniom olbrzymie korzyści.
Spotkania z wolontariuszami z całego świata, poznawanie innych kultur i przełamywanie komunikacyjnych barier - takie są zalety warsztatów EuroWeek Szkoła Liderów. EuroWeek to program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, którego celem jest doskonalenie języka angielskiego, nauka wielokulturowości, komunikacji społecznej oraz rozwój kreatywności. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim przez wykfalifikowanych animatorów z różnych stron świata, które pozwalają młodym ludziom rozwinąć najbardziej cenione w chwili obecnej umiejętności: przewodzenia, autoprezentacji oraz pracy w zespole.
Uczniowie naszej szkoły, w dniach od 23 do 27 marca 2023 roku wzięli udział w obozie edukacyjnym Fundacji EuroWeek w Międzygórzu na Ziemi Kłodzkiej. Razem z naszymi uczniami w warsztatach uczestniczyli uczniowie zarówno ze szkoły podstawowej z Wałcza, Zabrza, jak i średniej z Kostrzyna, Gliwic i z podwarszawskich Błoni. Program obozu obejmował pracę w grupie, budowanie zespołu, kultury świata, przemówienia publiczne, liderstwo. Zajęcia prowadzone były w formie interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i ćwiczeń praktycznych.
Oto relacja uczniów….
Pierwszego dnia po długiej i męczącej podróży dotarliśmy do naszego ośrodka i doczekaliśmy się cennego odpoczynku. Wieczorem po kolacji, odbyła się ceremonia otwarcia i przywitanie z wolontariuszami i uczestnikami obozu z innych szkół.
Drugi dzień zaczęliśmy od energizującej zabawy z wolonatriuszem z Meksyku - Fernandem „Avocado”. Następnie podzielono nas na 5-osobowe grupy, w których wspólnie pracowaliśmy i tworzyliśmy plakat związany z naszymi zainteresowaniami, rzeczami które chcemy zrobić, krajami które chcemy zwiedzić oraz naszą motywacją. Graliśmy także w „żywe” kółko krzyżyk. Następnie wolontariuszka z Gruzji - Salome „Sally” - pokazała nam piękną prezentację o swoim ojczystym kraju oraz jego kulturze. Pod koniec tego, jak i każdego następnego dnia odbywał się Night Show, w którym wszyscy uczestnicy byli podzieleni na grupy, a następnie występowali razem. Ten dzień zakończyliśmy naszymi własnymi interpretacjami filmów takich jak „Titanic”, „Hotel Transylvania”, „Romeo i Julia” czy „Shrek”. Nawiązaliśmy również pierwsze kontakty z osobami z innych szkół. Atmosfera była bardzo przyjazna i doprowadziło to do ułatwienia integracji między uczestnikami Euroweeku.
Trzeci dzień obozu, sobotę zaczęliśmy od stworzenia, wraz z uczniami liceum naszej własnej stacji radiowej. Musieliśmy wymyślić własne wiadomości, wywiady czy nawet prognozę pogody. Po zakończeniu naszej pracy przy stacjach radiowych wolontariusz z Indii - Abhishek „Abhi” - zaprezentował nam swój język, kulturę i krajobrazy swojej ojczyzny. Następnie przydzielono nam po jednym kanale telewizyjnym, który mieliśmy zaprojektować i przedstawić. Nasze programy obejmowały m.in. reality show w salonie fryzjerskim, program sportowy, kulinarny, kryminalny, czy konkurs piosenki Eurowizja. Wszystkim grupom świetnie poszło i tym zabawnym akcentem zakończyliśmy zajęcia trzeciego dnia.
Czwartego dnia nadarzyła nam się okazja porozmawiania w języku angielskim z każdym wolontariuszem i zadania im nawet trochę bardziej osobistych pytań. Później wolontariuszka z Turcji przeprowadziła ciekawą prezentację swojego rodzimego kraju. Zajęcia przerwaliśmy krótkim spacerem do drewnianego kościółka. Gdy wróciliśmy ponownie podzielono nas na grupy 5-osobowe i przydzielono nam kraj, który mieliśmy zaprezentować. Przygotowaliśmy między innymi dialog po francusku czy zabawne ciekawostki o Francji, a także Turcji, Hiszpanii i Japonii. Niefortunnie to zadanie było już ostatnim na naszym wyjeździe. Na zakończenie obozu odbyło się wręczenie certyfikatów wszystkim uczestnikom i opiekunom, wspólnie pożegnaliśmy się z wolontariuszami i nowymi kolegami czy koleżankami i ostatni raz bawiliśmy się wszyscy razem.
Ponadto trzeba jeszcze wspomnieć, że codziennie dostawaliśmy 3 posiłki - śniadanie, obiad i kolację, które były bardzo smaczne. Codziennie także wyruszaliśmy na około 30-40 minutowy spacer. Podczas tych spacerów można było wstąpić do sklepu po jedzenie, wodę lub pamiątki Podczas warsztatów Euroweek poznaliśmy wspaniałych ludzi, a rozrywki organizowane przez wolontariuszy umilały nam czas. Bardzo trudno było nam się rozstać z osobami, które poznaliśmy. Nie żałujemy tego wyjazdu i polecamy każdemu. Energia wolontariuszy, dobry humor, pomysłowe zajęcia, nowe przyjaźnie, możliwość doskonalenia języka angielskiego i przełamania bariery językowej to wartości, które ten wyjazd nam zapewnił. Warto uczyć się języka i być uczestnikiem „EuroWeeka”.
Wrażenia uczestników:
Podczas warsztatów Euroweek poznaliśmy wspaniałych ludzi, a rozrywki organizowane przez wolontariuszy umilały nam czas.
Bardzo trudno było nam się rozstać z osobami, które poznaliśmy. Nie żałujemy tego wyjazdu i polecamy każdemu.
Jagoda
Bardzo mi się podobał EuroWeek. Lubię te zabawy i prezentacje zrobione przez wolontariuszy, są bardzo mili.
Igor
Na EuroWeeku poznałam 6 nowych znajomych. Zajęcia były ciekawe i interesujące.
Prowadzący byli mili, pomocni i fajni. Bardzo mi się podobało.
Alicja
Dni spędzone na tym wyjeździe były jedne z lepszych dni spędzonych w moim życiu.
Atmosfera była bardzo przyjemna. Śpiewaliśmy, tańczyliśmy i robiliśmy zadania w grupach.
Wrażenia z tych pięknych 5 dni były niesamowite.
Poznałam wielu ludzi i nauczyłam się wielu nowych rzeczy.
Natalia K.
Te 5 dni, spędzone z osobami mówiącymi po angielsku, dało mi sposobność poznania lepiej języka angielskiego. Nauczyłam się również lepiej pracować w grupie, czytać i mówić po angielsku.
Te zajęcia pozwoliły mi utrwalić wiele wiadomości z klasy 4 i 5.
Uważam, że ten czas spędzony z wolontariuszami, kolegami i koleżankami był bardzo miły,
zabawny i pełen nowych wyzwań.
Natalia Z.
W tym roku Szkoła Podstawowa została szczególnie wyróżniona, gdyż do niej właśnie jako pierwszej szkoły na świecie zawitał Święty Patryk. Zwykle jego święto obchodzone jest 17 marca, jednak w tym roku ten patron Irlandii postanowił przybyć wcześniej. Na dodatek wybrał sobie Szkołę Podstawową 36 w Rybniku - Boguszowicach!
Wizyta tego dostojnego gościa sprawiła, że wszyscy czekający na niego uczniowie i nauczyciele próbując godnie go przyjąć poczynili specjalne przygotowania. Przypuszczamy, że dostąpiliśmy tego zaszczytu dzięki innowacji pedagogicznej pt. "New Horizons", która jest u nas realizowana przez nauczycieli języka angielskiego dla szkolnych pasjonatów tego języka.
W realizację wszystkich innowacyjnych działań aktywnie włączają się pracownicy biblioteki szkolnej. I to właśnie tam zorganizowano przyjęcie dla Świętego Patryka. Święto rozpoczęli uczniowie klasy 4b i 2a, którzy pod opieką pań Ewy Kuli- Fizi i Martyny Zimny przedstawili wszystkim postać patrona Irlandii, opowiedzieli kim był oraz dlaczego świętuje się jego pamięć. Opowiedzieli także o historii Irlandii oraz o jej symbolach. Pani Patrycja Rusin uzupełniła te wiadomości opowiadając o zwyczajach i tradycjach irlandzkich. Po prezentacji przybył do nas gość specjalny, pan Mark Henderson. Pan Mark urodził się w Irlandii Północnej i w języku angielskim opowiadał młodzieży o kraju swojego pochodzenia. Jego wystąpienie było ekscytujące dla uczniów, gdyż nie tylko mogli wysłuchać jego historii, ale także mogli z nim porozmawiać i zadać mu różne pytania. Ponadto Mark nauczył nas ludowej piosenki o Molly sprzedającej małże. Po prelekcji pana Marka uczennice klasy 6c i 6a wykonały taniec irlandzki. Taniec tak bardzo się spodobał, że podczas gier i zabaw o Irlandii prowadzonych przez panią Marzenę Kuś prawie wszyscy uczniowie chcieli wziąć udział w konkursie stepowania. Równie dużym zainteresowaniem cieszyły się inne konkursy i zabawy: układanie piramidy ze złotych monet, wypowiadanie życzenia dla Leprechuna, mnemotechniki o kolorach tęczy, zagadki o krasnalach w polskich miastach, pytania o irlandzkie instrumenty muzyczne oraz rybnickie zespoły irlandzkie, i wiele, wiele innych. Po tych wszystkich atrakcjach uczniowie mogli sprawdzić zdobytą wiedzę o szmaragdowej wyspie w quizie Kahoot.
Całej imprezie towarzyszyło oglądanie wystaw przygotowanych przez nauczycieli, przeglądanie książek, sesje zdjęciowe z gościem specjalnym w przygotowanych rekwizytach. Punktem kulminacyjnym jednak było rozdanie nagród za konkurs na symbol Irlandii oraz degustacja przygotowanych smakołyków. W naszym irlandzkim menu znalazły się ciasteczka shortbread biscuits, irlandzkie krówki mleczne Irish dairy cream fudge prosto z Dublina, irlandzkie chipsy Tayto cheese & onion, salt & vinegar crisps, krakersy z irlandzkim solonym masłem Pure Irish Butter Kerrygold, mnóstwo smakowitych babeczek i ciasteczek z zielonym lukrem…a nawet złote czekoladowe monety ze skarbu Leprechauna.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, aktywny udział i wspólną zabawę. Jesteśmy wdzięczni także wszystkim organizatorom za ogrom pracy włożonej we wszystkie przygotowania. To bardzo budujące, że organizowane przez nas działania cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Cieszymy się, że uczniowie się angażują i są coraz bardziej otwarci i odważni. Uśmiechy i zadowolenie są największą motywacją i nagrodą dla pomysłodawców tych przedsięwzięć. Chcemy podziękować nauczycielom za wkład pracy, uczniom za chęć i zaangażowanie, rodzicom, dyrekcji i pracownikom szkoły za pomoc, Dziękujemy także naszemu gościowi panu Markowi Hendersonowi za przybycie i przybliżenie kultury Irlandii, a także panu Adamowi Drewniokowi z zespołu Carrantuohill za użyczenie instrumentów muzycznych i rekwizytów. Mamy nadzieję, że to wyjątkowe wydarzenie pozostanie na długie lata w pamięci naszych uczniów.
Dnia 17 listopada 2022 roku nauczyciele języka angielskiego we współpracy z pracownikami biblioteki szkolnej zorganizowali pierwszy w historii naszej szkoły Dzień Amerykański. Impreza ta została zrealizowana w ramach innowacji pedagogicznej pt. New Horizons. Celem tego wydarzenia było przybliżenie uczniom życia i kultury mieszkańców Stanów Zjednoczonych, zaprezentowanie wybranych stanów oraz podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego. Uczniowie mieli okazję obejrzeć prezentację pani Patrycji Rusin o stanach Nowy York, Kalifornia, Nevada i Arizona. Pani Marzena Kuś z kolei zabrała uczestników w podróż na Hawaje, a dokładnie na wyspę Kauai. Uczniowie obejrzeli także tańce hawajskie: hula oraz haka.
Po przerwie uczniowie klasy 4b i klasy 2a pod opieką pani Ewy Kuli -Fizi oraz pani Martyny Zimny zaprezentowali spektakl o amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Dzięki temu nasi uczniowie mogli się dowiedzieć, czym jest to święto oraz jakie wydarzenia upamiętnia. Następnie odbył się quiz, podczas którego wszyscy mogli napisać, za co mogą wyrazić wdzięczność.
Kolejnym punktem programu była degustacja hamburgerów oraz innych potraw i smakołyków amerykańskich. Potem nastąpiła gra w Kahoot, dzięki której wszyscy mogli sprawdzić ile zapamiętali z pokazanych prezentacji. Następnie nagrodzono uczestników quizów oraz konkursu na zabytek lub symbol amerykański.
Miejsce I za Golden Gate Bridge zajęli Paweł Swaczyna i Antoni Pomykoł z kl. 8a; II miejsce Małgosia Poręba z kl. 8a za Statue of Liberty; III miejsce Ania Poręba z kl. 6a za symbol Hollywood. Wyróżnienia otrzymali: Amelia Grzywna z kl. 6c za napis Las Vegas oraz Filip Popiołek z kl.5b za Kapelusz kowbojski z dolarem.
Przedostatnim punktem programu było wspólne zatańczenie tańca hula, po którym uczestnicy mogli delektować się kolorowymi drinkami prosto z Hawajów.
Ostatnią atrakcją imprezy była sesja zdjęciowa uczestników w stylizowanych amerykańskich strojach na tle nowojorskiej ulicy.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, aktywny udział i wspólną zabawę. Dziękujemy także wszystkim organizatorom za ogrom pracy włożonej w przygotowanie tej wspaniałej uroczystości.
Z okazji Świąt Wielkanocnych odbył się konkurs na kartkę wielkanocną z życzeniami w języku angielskim. Konkurs adresowany był do uczniów wszystkich klas 1-3 i 4-8. Zadaniem uczniów było własnoręczne wykonanie kartki i napisanie świątecznych życzeń w języku angielskim. Uczniowie młodsi i starsi wykonali wiele pięknych kartek. Przy ocenie prac nauczyciele brali pod uwagę inwencję twórczą, walory estetyczne, własny wkład pracy oraz poprawność językową.
EASTER CONTEST 2022 - WYNIKI KONKURSU:
Klasy 1-3
I MIEJSCE: Laura Wojtecka kl. 3c, Maja Pustelny kl. 3c
II MIEJSCE: Lena Tomczyk kl. 3c
III MIEJSCE: Zuzanna Krawczuk kl. 3b
WYRÓŻNIENIA: Maja Frydecka kl. 1a, Natalia Zasadni kl. 1a, Natalia Misiaszek kl. 1a, Marta Skoczek kl. 1a, Weronika Adamkiewicz kl. 3a, Hania Mandrela kl. 1a, Zuzanna Żuk kl. 1a, Michał Downar kl. 3c
Klasy 4-8
I MIEJSCE: Oliwia Sobik kl. 7a
II MIEJSCE: Małgosia Poręba kl. 7a
III MIEJSCE: Julia Racis kl. 7b
WYRÓŻNIENIA: Natalia Złotkowska kl. 5c, Hania Majchrzak kl. 7b, Ania Poręba kl. 5a, Martyna Flak kl. 8a
Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali oceny celujące z języka angielskiego i pozytywne uwagi za udział w konkursie. Laureaci konkursu potrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie. Mamy nadzieję, że przygotowywanie kartek było przyjemnością i dobrą zabawą. Zapraszamy wszystkich do udziału w konkursie za rok.
Nauczyciele języka angielskiego.
WYNIKI rozgrywek SCRABBLE po angielsku 2021:
KLASY IV – V
I MIEJSCE: Julia Radecka i Nina Górniak kl. 5c
II MIEJSCE: Dorota Owczarczyk i Alicja Ring kl. 4c
III MIEJSCE: Julia Lis i Nadia Hartman kl. 4b oraz Zosia Poziomka i Dorota Nowak kl. 5a
KLASY VII – VIII
I MIEJSCE: Maurycy Wojtysiak i Karol Okła kl. 7b
II MIEJSCE: Kacper Kolat i Paweł Kaziród kl. 8b
III MIEJSCE: Kacper Mazurek i Bartek Skowronek kl. 7b
Wszyscy uczestnicy otrzymują oceny za udział w rozgrywkach a zwycięzcom zostaną wręczone pamiątkowe dyplomy i świąteczne upominki.
Uczniowie klas 4b i 5c naszej szkoły zobaczyli spektakl Egg on a trip, będący połączeniem teatru i nauki języka angielskiego poprzez aplikację online. Spektakl opowiada historię małego jajka, które wyrusza w pełną przygód wędrówkę. Podczas swojej wyprawy poznaje siedem zwierząt - przyjaciół, z którymi żadna przeszkoda nie jest trudna. To historia o przyjaźni i odwadze skierowana jest do młodych widzów w poetyckim i zrozumiałym języku. Zawiera specjalnie opracowane nagranie wideo bajkowego kukiełkowego jaja z wyprawy, którą odbywa główny bohater. Jest to interaktywna bajka z ćwiczeniami językowym, które służą do powtarzania i poznawania nowych słów i zwrotów, które uczniowie napotkali podczas oglądania spektaklu.
Uczniowie klasy 5a, którzy w tamtym roku oglądali spektakl „Egg on a trip”, w tym roku mieli możliwość zobaczenia innego spektaklu „Mr Wolf goes to England”. Była to wesoła muzyczna opowieść w stylu kabaretowym z zabawnymi animacjami. Unikalne połączenie teatru z nauką języka angielskiego poprzez aplikację online i interaktywne ćwiczenia językowe.
Zarówno historia o zabawnym jajku i jego przyjaciołach, jak i historia o Panu Wilku, który wyrusza w pełną przygód podróż do Anglii podobały się naszym uczniom i dostarczyły dużo pozytywnych wrażeń. Dały możliwość nauczenia się nowych słów i zwrotów poprzez kontakt z językiem angielskim podczas nietypowej lekcji.
Mamy też nadzieję na dalszą współpracę z Centrum Teatralnym z Krakowa i że w niedalekiej przyszłości uczniowie będą mogli wybrać się osobiście do teatru i zobaczyć spektakl w języku angielskim z aktorami na scenie.
https://centrumteatralne.online/
Dnia 27 września 2021 roku z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych, który przypada na 26 września, uczniowie naszej szkoły włączyli się różne działania. Uczniowie klas I-III kolorowali flagi Francji, Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii oraz ubrali się w kolorach flagi danego państwa. Uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w konkursie na przebranie i plakat związany z wcześniej wylosowanym krajem. Zadaniem uczniów było przygotowanie plakatu informacyjnego na temat symboli, zabytków, potraw, czy ciekawostek oraz stroju nawiązującego do danego kraju i jego barw narodowych lub do pochodzącej z tego kraju osoby oraz jego zaprezentowanie podczas konkursu. Ponadto uczniowie wysłuchali także audycji przez szkolny radiowęzeł na temat genezy Europejskiego Dnia Języków Obcych.
Wszystkie drużyny były znakomicie przygotowane, pracowały nad swoimi plakatami z ogromnym zaangażowaniem, natomiast pomysły na stroje były bardzo różnorodne i kreatywne. Niektóre nawiązywały do sportowców, aktorów, zespołów muzycznych, barw narodowych czy postaci historycznych. Poziom klas był bardzo wyrównany dlatego niełatwo było wyłonić zwycięzcę. Przy ocenie brano pod uwagę przede wszystkim organizację drużyny, przygotowanie stroju, przyniesione materiały, sposób prezentacji stroju i plakatu, pomysłowość i ogólne wrażenia artystyczne. Jury jednomyślnie przyznało I miejsce klasie IVb, która zaprezentowała strój starożytnej Rzymianki oraz aktorki i piłkarza, następnie w piękny i ciekawy sposób opowiedziała o włoskich zabytkach, przysmakach i ciekawostkach. Klasa Va, która zajęła II miejsce w konkursie, przeniosła nas do Chorwacji. Grupa przygotowała ciekawy plakat i wcieliła się w rolę sportowców, piłkarza, tenisisty, jak również Dalmatyńczyka – to właśnie z Dalmacji pochodzi podobno ta rasa psa. Z prezentacji dowiedzieliśmy się także, że krawat wcale nie pochodzi z Francji, tylko z Chorwacji. Natomiast klasa 7a zaprezentowała nam szkockie klimaty i szkocką kratę oraz wiele ciekawostek na temat Szkocji. Klasa 8a zaciekawiła nas informacjami na temat Niemiec, sławnych postaci, zespołów, niemieckich zwyczajów czy przysmaków. Dziewczyny wcieliły się w rolę piosenkarek niemieckiego zespołu Tic Tac Toe, który cieszył się największą popularnością w drugiej połowie lat 90. Obie drużyny 7a i 8a zdobyły ex aequo III miejsce.
I miejsce – WŁOCHY (kl.4b w składzie: Nadia Hartman, Julia Lis, Jakub Brudny)
II miejsce – CHORWACJA (kl.5a w składzie: Iga Beszczyńska, Maja Frąckiewicz, Natalia Kisiel)
III miejsce – SZKOCJA (kl. 7a w składzie: Milena Kania, Lena Woszczyńska, Bartek Kołodziej
III miejsce – NIEMCY (kl. 8a w składzie: Natalia Oleś, Klaudia Wójcik, Emilia Żyrek)
Ponadto wszystkie klasy I-VIII mogły włączyć się do wspólnej językowej zabawy poprzez ubranie się w barwy narodowe wcześniej wylosowanego kraju. Tutaj najlepiej spisały się klasy młodsze. Oto podsumowanie:
I MIEJSCE kl. 2b, która zaprezentowała barwy Francji
II MIEJSCE kl. 2c, która zaprezentowała barwy Hiszpanii
III MIEJSCE kl. 1c i 3c, które również zaprezentowały barwy Hiszpanii
Wśród uczniów klas IV-VIII wyróżnienie dla klasy 5a za przyozdobienie ubrań elementami barw narodowych Chorwacji.
Wszyscy uczestnicy otrzymują oceny celujące z języka angielskiego jako nagrodę za udział we wspólnej zabawie. Zwycięskie drużyny otrzymają pamiątkowe dyplomy i upominki.
Wszystkim dziękujemy za ogromny wkład pracy włożony w przygotowanie, za udział w konkursie i przybliżanie wiadomości na temat krajów europejskich oraz promowanie nauki języków obcych.
Każdy uczeń otrzymał nagrodę, certyfikat uczestnictwa oraz miał możliwość porównania swojego wyniku w trzech rodzajach klasyfikacji: krajowej, regionalnej oraz szkolnej.
W konkursie wysokie wyniki osiągnęli również: Franek Kwiendacz, Igor Filipiak, Maja Ferens (LEVEL 1);
Igor Goliasz (LEVEL 2)
Z okazji Świąt Wielkanocnych nauczyciele języka angielskiego zorganizowali konkurs na Kartkę Wielkanocną.
Konkurs adresowany był do uczniów wszystkich klas 1-8. Zadaniem uczniów było własnoręczne wykonanie kartki
i napisanie świątecznych życzeń w języku angielskim.
Otrzymaliśmy wiele zdjęć z pięknymi świątecznymi kartkami. Kartki były różne i każda śliczna, że znów trudno
było wyłonić zwycięzców. Doceniamy włożone w ich wykonanie serce i wiele artystycznych pomysłów.
Wszystkie nadesłane zdjęcia kartek wielkanocnych można podziwiać na stronie szkoły.
Jury konkursowe przy ocenie prac brało pod uwagę inwencję twórczą, walory estetyczne, własny wkład pracy
oraz poprawność językową. Konkurs rozstrzygnięto w dwóch kategoriach wiekowych, dla klas I - III
oraz dla klas IV - VIII. Tym razem jury przyznało równorzędne wyróżnienia.
Klasy 1-3
Klasy 4-8
Nauczyciele języka angielskiego.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia nauczyciele języka angielskiego zaprosili uczniów naszej szkoły
do udziału w konkursie na Kartkę Świąteczną.
W konkursie wzięli udział zarówno najmłodsi uczniowie z klas 1-3 jak i starsi z klas 4-8.
Zadaniem uczniów było własnoręczne wykonanie kartki o tematyce Bożego Narodzenia oraz napisanie życzeń w języku angielskim. Uczniowie klas pierwszych dodatkowo na swoich kartkach mieli za zadanie umieścić flagę wybranego kraju partnerskiego (Cypru, Rumunii lub Malty), z którym współpracujemy w ramach projektu Erasmus+ „Wszyscy jesteśmy różni, ale tak samo się uśmiechamy”. We are all different but we all smile in the same way!
W konkursie wzięło udział bardzo wielu uczniów, otrzymaliśmy mnóstwo zdjęć, z których niełatwo było wybrać zwycięzców. Poziom był bardzo wysoki i wyrównany, a wszystkie kartki piękne i wyjątkowe. Widać włożone w ich wykonanie serce i dużo świątecznego zapału. Wszystkie kartki można podziwiać na stronie szkoły.
Jury konkursowe przy ocenie prac brało pod uwagę inwencję twórczą, walory estetyczne, własny wkład pracy oraz poprawność językową. Konkurs rozstrzygnięto w dwóch kategoriach wiekowych, dla klas I - III oraz dla klas IV - VIII.
WYNIKI KONKURSU:
Klasy 1-3
I MIEJSCE: Artur Krzyształa kl. 1b, Marcel Dubiel kl. 1c, Majka Mencnerowska kl. 3a
II MIEJSCE: Marta Kowalczyk kl. 2b
III MIEJSCE: Michał Jeziorski kl. 2a
Wyróżnienie: Magda Tymek kl. 1c, Emilia Prus kl. 2a
Klasy 4-8
I MIEJSCE: Zosia Poziomka kl.4a
II MIEJSCE: Natalia Oleś kl.7a
III MIEJSCE: Roksana Adamiec kl.4c i Maja Frąckiewicz kl.4a
Wyróżnienie: Iga Beszczyńska kl.4a, Natalia Złotkowska kl.4c, Dominik Dubiel kl.4a, Patryk Rakoczy kl.4a,
Oliwer Lukaszczyk kl.4c, Igor Harazim 6b, Artur Harazim 7b
Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymają lub już otrzymali oceny celujące z języka angielskiego.
To obecnie jedyna nagroda jaką możemy Wam wszystkim przyznać. Jeżeli będzie to możliwe, po feriach, zwycięzcy otrzymają pamiątkowe dyplomy i upominki.
Bardzo dziękujemy za udział w konkursie. Mamy nadzieję, że przygotowywanie tej kartki było dla Was przyjemnością
i dobrą zabawą, że dzięki temu mogliście poczuć świąteczną atmosferę.
Dnia 30 września 2020 roku uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w drużynowym konkursie plastyczno – językowym z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych. Zadaniem uczniów było przygotowanie plakatu na temat wylosowanego wcześniej kraju i jego zaprezentowanie podczas konkursu.
Wszystkie drużyny były znakomicie przygotowane, pracowały nad swoimi plakatami z ogromnym zaangażowaniem, poziom klas był bardzo wyrównany dlatego niełatwo było wyłonić zwycięzcę. Przy ocenie brano pod uwagę organizację drużyny, przyniesione materiały, rekwizyty, wypowiedź i sposób prezentacji, pomysłowość i ogólne wrażenia artystyczne.
Kategoria klasy IV-VI
I miejsce – FRANCJA (kl.4c w składzie: Roksana Adamiec, Natalia Złotkowska, Julia Radecka)
II miejsce – WIELKA BRYTANIA (kl.4a w składzie: Zosia Poziomka, Franek Kwiendacz, Wojtek Witosz)
Wyróżnienie za prezentację plakatu w języku angielskim – KANADA (kl. 6a w składzie: Milena Kania, Lena Woszczyńska, Jagoda Bydlińska)
Kategoria klasy VII-VIII
I miejsce – WĘGRY (kl. 7a w składzie: Martyna Flak, Natalia Oleś, Wiktoria Tyc)
II miejsce – NORWEGIA (kl. 7b w składzie: Nicole Kubiak, Paweł Kaziród, Artur Harazim)
Wyróżnienie specjalne za rekwizyty → specjalnie na tę okazję uszyte maseczki z flagą Włoch - WŁOCHY (kl. 8a w składzie: Kaja Gruszczyk, Patryk Boduch, Szymon Żochowski)
Wszyscy uczestnicy otrzymują oceny celujące z języka angielskiego jako nagroda za udział we wspólnej zabawie. Zwycięskie drużyny otrzymają pamiątkowe dyplomy.
Wszystkim dziękujemy za ogromny wkład pracy włożony w przygotowanie, za udział w konkursie i promowanie nauki języków obcych.
Uczniowie klasy 4a i 4c powtarzali poznane na lekcjach słownictwo grając w grę planszową. Rozgrywkom towarzyszyli znani, mali niebiescy bohaterowie bajki. Było smerfastycznie!
Nauka przez zabawę!
Dnia 6 czerwca 2019 roku odbył się w naszej szkole konkurs Angielski w Pigułce dotyczący kultury krajów anglojęzycznych.
W konkursie wzięły udział 3-osobowe drużyny z klas VIII i III gimnazjum. Zadaniem grup było przygotowanie dialogów na wybrany przez uczniów temat, które zostały ocenione przez szkolne jury w kategoriach bogactwo językowe, poprawność językowa, płynność mówienia i ogólne wrażenia artystyczne.|
Uczniowie wykazali się pomysłowością i świetną znajomością języka angielskiego.
Po prezentacji dialogów uczniowie zmierzyli się jeszcze z różnymi zadaniami, które sprawdzały ich znajomość charakterystycznych budynków, symboli, postaci krajów anglojęzyczych oraz gramatyki i funkcji językowych.
Oto wyniki konkursu:
Na lekcji języka angielskiego
Uczniowie klasy 6a przygotowali scenki w sklepie odzieżowym, wcielili się w rolę klienta i sprzedawcy. Starali się jak najlepiej wykorzystać poznane słownictwo, a swoje scenki wzbogacili rekwizytami.
Klasy III gimnazjum przygotowały dialogi na temat sportu, świata przyrody czy podróży. Uczniowie wykazali się dużą znajomością języka oraz ogromną kreatywnością, płynne wypowiedzi, swoboda, pomysłowe rekwizyty sprawiły, że scenki stały naprawdę na wysokim poziomie. Myślę, że wszyscy bardzo dobrze wypadli i dobrze się bawili.
Dnia 3 kwietnia 2019 roku uczniowie naszej szkoły wzieli udział w internetowym konkursie z języka angielskiego.
Do konkursu przystąpiło 28 uczniów z kl.IV, V, VI,VIII SP oraz 3 gimnazjum.
The Big Challenge to interaktywny konkurs online z języka angielskiego, atrakcyjny wizualnie, który zawiera komponent audio, umożliwiający uczniom zmierzenie się z pytaniami ze słuchu.
Głównym celem THE BIG CHALLENGE jest promowanie nauki języka angielskiego w formie zabawy pedagogiczno-edukacyjnej.
Test konkursowy odbywa się w trybie online, na komputerze lub tablecie podłączonym do Internetu na czas trwania konkursu. Moduł testowy składa się z 45 pytań, dla każdego pytania podane są 4 możliwe odpowiedzi. Zadaniem ucznia jest wybranie jednej, poprawnej odpowiedzi. Pytania sprawdzają wiedzę z zakresu słownictwa, rozumienia tekstu pisanego i ze słuchu, gramatyki i ogólnej znajomości kultury. Konkurs proponuje łącznie 5 poziomów trudności, poziomy The Big Challenge odpowiadają poziomom A1-B1 przyjętym w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (ang. CEFR). Dla każdego poziomu przewidziano odrębną serię pytań, opracowanych zgodnie z obowiązującym programem nauczania.
Konkurs stanowi skuteczne narzędzie motywacji, a możliwość korzystania ze strefy gier na darmowej platformie sprawia, że nauka języka może być przyjemna i pożyteczna.
Wśród uczniów klas IV najlepszy wynik uzyskał Kacper Mazurek, wśród uczniów klas VIII najwyższe wyniki uzyskali Igor Skolimowski i Wiktoria Kawulok, natomiast najlepsze wśród klas III gimnazjalnych okazały się Emilia Kasperczyk i Kinga Kowalczyk.
W Ogólnopolskim Kokursie Języka Angielskiego najwyższy wynik wśród młodszych uczniów w kategorii BUNNIES uzyskał Dawid Gut z 6a,
a wśród najstarszych uczniów w kategorii LIONS najlepsza okazała się Emilia Kasperczyk z kl. 3a gimnazjum.
G R A T U L U J E M Y !!!
Trudno współczesnej młodzieży zrozumieć czasy komunizmu, czasy kartek na mięso, czasy kolejek czy braku towaru na półkach. Korzystając z gry planszowej mogli poczuć klimat tamtych lat i spróbować znależć odpowiedź na pytanie "Jak przeżyć w PRL-u?"
KLASA DWUJĘZYCZNA W MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
W ciągu trzech dni uczniowie zwiedzili najważniejsze obiekty i ciekawe miejsca w stolicy. Pierwszego dnia wjechali na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki, znajdujący się na 30 piętrze, skąd roztacza się piękna panorama Warszawy. W programie znalazły się także Złote Tarasy, zmiana warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, Hotel Bristol i tablica sławnych gości, Stare Miasto z Kolumną Zygmunta i Zamkiem Królewskim, Pałac Prezydencki, czy Pomnik Małego Powstańca.
Drugiego dnia wycieczki odbyła się żywa lekcja historii w Muzeum Powstania Warszawskiego, następnie wszyscy udali się na cmentarz wojskowy na Powązkach, a po nim zaplanowana była wizyta w Polskim Radiu. Na koniec spacer po Łazienkach Królewskich.
Trzeciego dnia uczniowie zwiedzali Stadion Narodowy, gdzie czekały ich piłkarskie emocje, następnie uczyli się przez zabawę spędzając czas w Centrum Nauki Kopernik. Ostatnim punktem programu były piękne ogrody na tarasach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wycieczka była udana i dostarczyła wielu wrażeń.
Rozgrywki Scrabble po angielsku 2018
Dnia 6 grudnia 2018 roku odbyły się w naszej szkole MIKOŁAJKOWE ROZGRYWKI W SCRABBLE PO ANGIELSKU w kategorii klas V, VI, VIII i III gimnazjum. Do rozgrwek finałowych zakwalifikowały sie po 4 drużyny z każdego poziomu. Uczniowie w parach układali na planszy angielskie wyrazy, najlepiej jak najdłuzsze i najwyzej punktowane. Suma punktów zdecydowała o wyniku druzyny.
WYNIKI rozgrywek SCRABBLE po angielsku:
KLASY V
I MIEJSCE: Hania Kwiendacz i Wiktoria Tyc
II MIEJSCE: Kacper Kolat i Oliwier Wojciechowski
III MIEJSCE: Justyna Slisz i Artur Harazim
KLASY VIII
I MIEJSCE: Martyna Kuczok i Julia Rusin
II MIEJSCE: Kacper Kabut i Ania Zugaj
III MIEJSCE: Oliwia Twardowska i Kacper Kostanek
KLASY III GIMNAZJUM
I MIEJSCE: Ania Łapińska i Emilia Sułek
II MIEJSCE: Marta Mizera i Jessica Zawistowska
III MIEJSCE: Dawid Piecha i Oskar Staier
Pamiątkowe dyplomy i nagrody dla II i III miejsca zostały wręczone 20 grudnia, a dla I miejsc w każdej kategorii wiekowej 21 grudnia podczas Jasełek.
Dnia 27 listopada 2018 roku uczniowie klasy 8b i klasy 3e zobaczyli spektakl w języku angielskim
"Peter Black", czyli w polskim tłumaczeniu "Peter Black" to tytułowy bohater gry karcianej Czarny Piotruś.
Uczniowie zobaczyli historię człowieka, który w ciągu jednego, jedynego dnia stracił dosłownie wszystko. Zobaczyli jak bohater zaczynając wszystko od zera, motywowany podstawowymi potrzebami ludzkimi, takimi jak jedzenie, sen, ciepło, praca, przyjaciele - nauczył się cenić w życiu to co naprawdę ważne.
Mimo, że historia, w której bohaterowi zmienił się świat z dnia na dzień wydawała się trochę absurdalna, temat został przedstawiony z dużą dawką humoru, realnym postrzeganiem i refleksją. Młody widz doświadczył bezpośredniego kontaktu z językiem angielskim w atrakcyjnej scenicznej formie. Postaci, które pojawiły się w inscenizacji, swoją naturalnością i językiem stworzyły barwną paletę typów i charakterów, które zainteresują każdego widza w wieku szkolnym.
Spektakl Peter Black to 100% mówionego słowa w języku angielskim. Podzielony był na kilka części, w których pojawiły się postacie z wyraźną dawką scenicznego dramatyzmu, barwną wymową i odpowiednim akcentem.
Na końcu każdego aktu widzowie mogli usłyszeć w języku polskim résumé wydarzeń, które właśnie odegrały się przed nimi z wprowadzeniem do dalszej części fabuły, co pozwoliło uczniom ze słabszymi umiejętnościami lepiej zorientować się w całej treści przedstawienia.
Celem przedstawienia było umożliwienie uczniom doskonalenia znajomości języka angielskiego poprzez bezpośredni kontakt ze słowem mówionym. Jednocześnie artystyczne doznania, gra aktorska dostarczyły uczniom pozytywnych doświadczeń związanych z nauką języka angielskiego.
Wycieczka klasy VIII dwujęzycznej do kina na film "Dywizjon 303"
18 września 2018 roku
Dywizjon 303 to ekranizacja książki Arkadego Fiedlera ukazująca heroiczną postawę polskich pilotów podczas II wojny światowej. Uczniowie dzięki temu mogli zobaczyć film oparty na historycznych wydarzeniach, a także sprawdzić znajomość języków obcych,
zwłaszcza języka angielskiego.
DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH 2018 SP 36
26 września 2018 roku
Klasa VIIIb świetnie wypadła w szkolnych drużynowych rozgrywkach językowych.
Uczniowie z niezwykłym zaangażowaniem i pomysłowością przygotowali prezentację wylosowanego wcześniej kraju oraz znakomicie pradzili sobie z zadaniami językowymi.
I MIEJSCE - Berenika, Julia i Wiktoria/ FRANCJA
II MIEJSCE - Hania, Kacper, Oliwia/ NIEMCY
Niemieckie przysmaki - uczniowie przygotowali degustacje potraw.
W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole została otwarta klasa VII dwujęzyczna.
CO TO ZNACZY DWUJĘZYCZNIE?
Nauczanie dwujęzyczne to nauczanie w języku polskim i w języku obcym, w tym przypadku w języku angielskim. Oznacza to, że lekcje wybranych przedmiotów prowadzone są w dwóch językach czyli cała lekcja nie musi być prowadzona w języku obcym, a o proporcjach między językami i formie decyduje nauczyciel, uzależniając to od poziomu i wiedzy uczniów.
DLACZEGO WARTO SIĘ UCZYĆ W KLASIE DWUJĘZYCZNEJ?
Nauczanie dwujęzyczne promowane jest w całej Europie od wielu lat, bowiem taka metoda sprzyja szybszemu i lepszemu opanowaniu przez uczniów języka obcego. Młodzież przyswaja różnego rodzaju treści w bardzo naturalnych sytuacjach, obcuje z językiem więcej, poznaje więcej słownictwa, ma więcej możliwości na posługiwanie się nim, na konwersacje.
W klasach bilingwalnych dąży się do uzyskania przez uczniów nie tylko kompetencji językowej, ale także do poszerzania wiedzy o kulturze i historii kraju/ów języka docelowego. Uczniowie tych klas są otwarci na świat, na innych ludzi, często bardziej tolerancyjni i kreatywni. Nie skupiają się tylko na otaczającej ich rzeczywistości, lecz ciekawią ich również inne kraje i kultury.
Przedmiotami nauczanymi dwujęzycznie w naszej szkole są historia i geografia. Dwujęzycznie oznacza po polsku i po angielsku, w takich proporcjach, w jakich nauczyciel zdecyduje.
Zajęcia z języka angielskiego – w wymiarze 5 godzin tygodniowo - są tak zorganizowane i takie treści są wprowadzane, aby przygotowywać uczniów pod względem leksykalnym do zajęć dwujęzycznych. Oczywiście w ramach lekcji języka angielskiego nauczyciele ćwiczą wszystkie podstawowe kompetencje językowe, a więc mówienie, pisanie, czytanie i słuchanie.
W przypadku historii, po angielsku prowadzone są zajęcia tylko z historii powszechnej, historia Polski wykładana jest po polsku z elementami języka angielskiego. Na każdej lekcji uczniowie poznają zasób słów adekwatny do tematu i otrzymują listę słówek. Prowadzenie właśnie tego przedmiotu dwujęzycznie ma bardzo wiele zalet, ponieważ znajduje zastosowanie praktyczne głównie w trakcie wyjazdów za granice, zwiedzania muzeów, kontaktów z cudzoziemcami. Znajomość słownictwa jest możliwa do zweryfikowania (właśnie w trakcie zwiedzania, czytania ulotki turystycznej czy opowiadania o swoim kraju), nie ma zbyt wielu barier w samodzielnej nauce w domu.
Na zajęciach z geografii podobnie jak na lekcjach historii lekcje prowadzone są z elementami języka angielskiego z zakresu geografii powszechnej, natomiast geografia Polski jest wykładana w języku polskim. Komunikacja między uczniami a nauczycielem toczy się w obu językach, w zależności od charakteru lekcji czy potrzeb.
Materiały dydaktyczne na wszystkich zajęciach dwujęzycznych to zarówno polskie podręczniki, jak i źródła w języku angielskim. Nauczyciel dokonuje doboru i tworzone są dodatkowe karty pracy.
W przyszłości absolwenci klasy dwujęzycznej w szkole podstawowej będą mogli kontynuować naukę w klasie dwujęzycznej w liceum o takim profilu.
DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH 2017 W SP 36
We wrześniu 2017 roku w naszej szkole obchodziliśmy DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH. Z tej okazji nauczyciele języków obcych zorganizowali rozgrywki językowe.
Każdą klasę reprezentowało 3 uczniów, pozostała część klasy kibicowała swoim zawodnikom. Wszyscy uczestnicy w klasach VII SP, II GIM brali udział w różnych konkurencjach, w których należało wykazać się nie tylko wiedzą z różnych języków, ale także z geografii, sportu, czy muzyki. Zadaniem uczniów było między innymi dopasowanie powitania do danego języka, stolic do kraju, zabytków czy potraw oraz pokazanie gestem i mimiką swojej drużynie postaci charakterystycznej dla danego kraju. Ponadto uczniowie musieli wykazać się znajomością utworów muzycznych i po usłyszeniu fragmentu piosenki podać nazwisko wykonawcy i tytuł piosenki. Nie było to łatwe zadanie.
Wyniki rozgrywek drużynowych:
I miejsce - kl.IIC
II miejsce - kl. IIa i kl. IIe
III miejsce - kl. VIIb i kl. IIb
Klasy III gimnazjum brały udział w teście leksykalno-gramatycznym.
Oto laureaci konkursu:
1. Paulina Kempny
2. Zuzanna Fizia
3. Anna Staroch
4. Justyna Gajer
5. Dawid Kula
Klasy IVSP wykonywały plakaty o tematyce językowej, związane z kulturą krajów anglojęzycznych.
Gratulujemy!
ROZGRYWKI SCRABBLE PO ANGIELSKU
W tej najpopularniejszej na świecie grze słownej liczy się każde słowo! Przy całej swej prostocie gra niesłychanie wciąga. Jest znakomitym polem do pasjonujących pojedynków tęgich głów, a także do relaksujących rozgrywek z rodziną lub przyjaciółmi.
U nas w szkole uczniowie corocznie rywalizują drużynowo układając słowa PO ANGIELSKU!
Jest to sposób nie tylko na naukę języka angielskiego, poszerzanie zasobu słownictwa, ale przede wszystkim na dobrą zabawę!!!
ROZGRYWKI SCRABBLE 2017
W rozgrywkach finałowych udział wzięło 14 drużyn z kl. VII SP i kl. II i III gimnazjum.
Najlepsze okazały się drużyny z klas trzecich:
Gratulujemy zwycięzcom, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie i wspólną zabawę.
Dnia 14 marca 2018 roku naszą szkołę odwiedził Mark Henderson, z pochodzenia Irlandczyk, który od kilku lat mieszka w Rybniku.
Klasa VIIB, która jest klasą dwujęzyczną, miała okazję do spotkania z native speakerem i osłuchania się z akcentem i – przede wszystkim – żywym, codziennym językiem. Uczniowie dowiedzeli się wielu rzeczy na temat Irlandii, irlandzkich zwyczajów i historii. Podjęli także próbę nauczenia się kilku zwrotów po irlandzku. Chętnie też zadawali naszemu gościowi pytania i sami mogli sprawdzić swoje umiejętności językowe. Była to wyjątkowa lekcja języka angielskiego i irlandzkiego.
Promuje naukę jezyka angielskiego w formie ciekawej i przyjemnej zabawy i jest doskonałym narzędziem, które motywuje uczniów do rozwijania swych umiejętności językowych. Co roku do konkursu przystępuje ponad 600.000 uczniów z kilku krajów Europy.
Nasza szkoła przystąpiła do konkursu po raz trzeci. W tym roku w konkursie wzięło udział 37 uczniów z klas VII SP oraz II i III gimnazjum.
Z niecierpliwością będziemy oczekiwali na wyniki.
Klasa VIIB dwujęzyczna odwiedziła dziś Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej „American Corner” w Katowicach, które jest instytucją działającą na mocy umowy między Konsulatem Generalnym USA w Krakowie a Uniwersytetem Śląskim w Katowicach. Młodzież uczestniczyła w warsztatach kulturowo-językowych połączonych z zapoznaniem z bogatym księgozbiorem w języku angielskim stanowiącym kreatywną pomoc w nauczaniu języka i kultury Stanów Zjednoczonych.