16.12.
1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SZKOLNA AKCJA CZYTELNICZA

Zachęcamy uczniów do udziału w kolejnej edycji szkolnej akcji czytelniczej WYPOŻYCZ KSIĄŻKĘ NA ŚWIĘTA. Zachęcamy również rodziców uczniów do wspólnego świątecznego czytania z dziećmi.

 

1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK

 

 

Uczniowie klas pierwszych otrzymali Wyprawkę Czytelniczą zawierającą 2 książki "Wnuczka Antykwariusza" oraz "Kochasz? Czytaj razem z dzieckiem!" Kampania społeczna Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek” przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Projekt jest częścią międzynarodowej sieci EURead oraz Global Network for Early Years Bookgifting.

 

1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12.12.

 

I n f o r m a c j a   M E N

 

MEN zachęca do udostępniania uczniom i uczennicom linków do wykładów: 

- Sztuka współczesna po 1945 roku - https://www.youtube.com/watch?v=d3Pzt0kDcgo

- Kultura ludowa - https://www.youtube.com/watch?v=CA4g7HaREvI&t=6133s

- Klimat i środowisko - https://www.youtube.com/watch?v=jY3Que2YtCw&t=4528s

Akademia MEN to propozycja Ministerstwa Edukacji Narodowej dla uczniów i uczennic, którym zależy na rozwijaniu swoich pasji i poszerzaniu horyzontów. To propozycja dla tych, którzy zastanawiają się nad wyborem kierunku studiów i ścieżki zawodowej.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

11.12.

 

1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10.12.

Mole książkowe ratują święta!

 

Mole książkowe” to animacja stanowiąca element kampanii promującej czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Zapraszamy do objerzenia świątecznej odsłony serialu.

 

1

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05.12.

Święta w bibliotece

1

 

 

W naszej bibliotece zapanował magiczny nastrój. Zapraszamy czytelników do odwiedzin i obejrzenia świątecznej odsłony naszej biblioteki, a także wypozyczenia ciekawej książki:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RODZICU !!!

1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29.11.

Konkurs "Życzenia dla Miłosza"

1

 

Z okazji roku Czesława Miłosza odbył się w naszej bibliotece szkolny konkurs na kartkę okolicznościową z życzeniami dla patrona naszej szkoły. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział. a laureatom serdecznie gratulujemy!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25.11.

Warsztaty tworzenia komiksów

1
2

W Dniu Pluszowego Misia uczniowie klas 4B i 4D wzięli udział w "warsztatach komiksowych z historią w tle". Warsztaty prowadził pan Zbigniew Tomecki, autor komiksów, okładek do książek i czasopism, ilustracji, plakatów i grafik. Do najbardziej znanych należy trzyczęściowy komiks "Monte Cassino". W ciągu całego warsztatu pokazano uczestnikom gdzie szukać inspiracji, pomysłów, następnie jak napisać scenariusz do historii oraz jak narysować komiks. Celem warsztatów było uświadomienie uczestnikom, że jeśli tylko zechcą mogą zostać aktywnymi twórcami.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22.11.

25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia

1

Pluszowy miś to nieodłączny element dzieciństwa – ukochana zabawka, często towarzyszy przez wiele lat, nierzadko przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. To najczęściej pierwszy przyjaciel, powiernik najskrytszych tajemnic,a także prawdziwe remedium na smutek i lek na bezsenność.  Od ponad wieku te pluszowe zabawki uczą dzieci troski oraz odpowiedzialności, pobudzając wyobraźnię i pomagając przezwyciężać lęki. Miś pojawia się w wielu dziecięcych bajkach, przenosząc w kolorowy świat beztroski. Zapraszamy w poniedziałek do wypożyczeń wraz ze swoimi pluszowymi misiami:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

21.11.
1

Dom Kultury w Boguszowicach zaprasza do do udziału w KONKURSIE PLASTYCZNYM I POETYCKIM dla dzieci w wieku 5-15 lat.Tematem przewodnim jest pytanie: Czy wena spada z nieba? Szczegóły na stronie Domu Kultury.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

20.11.

21 listopada - Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień

1

Życzliwość to nie tylko bycie miłym w stosunku do innych. To pozytywna i otwarta postawa wobec

całego świata, rodzaj pewnej filozofii kształtującej nasz stosunek do drugiego człowieka. Życzliwość to chęć niesienia pomocy innym, bycia dla nich wsparciem, pozytywnym wzorem do naśladowania. Osoby życzliwe lubią przebywać z ludźmi i w naturalny sposób kreują przyjazną atmosferę wokół.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18.11.
1

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13.11.

14 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień Biblioterapii

1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12.11.
1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

08.11.

Ś W I Ę T O   N I E P O D L E G Ł O Ś C I  -11   l i s t o p a d a

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

07.11.

S Z K O Ł A   D O   H Y M N U

piątek 8.11. o godz 11.11

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

06.11

https://iskryniepodleglej.pl/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05.11.

M I Ę D Z Y N A R O D O W Y   D Z I  E Ń   PO S T A C I   Z   B A J E K

Bajki i baśnie kształtują cechy społeczne dzieci, umiejętność życia i działania wśród ludzi, współdziałania z otoczeniem przyrodniczym, roztaczania opieki nad słabszymi, podporządkowania się prawom rządzącym w zespole. Wyrabiają poczucie odpowiedzialności, zaufania, przywiązania i szacunku dla dorosłych. Uczą czegoś dobrego, pobudzają do refleksji lub śmiechu, doskonalą język i poszerzają zasób słów, rozwijają wyobraźnię, przynoszą dobre wzorce zachowań – uczą życzliwości, uczciwości, mądrości, odwagi. Dzięki bajkom i baśniom dziecko styka się po raz pierwszy z poetycką wizją świata, co przygotowuje je do odbioru literatury pięknej. 

 "Nie przypadkowo, literaturę określa się często mianem „przewodniczki życia”, wskazuje ona drogę zasad i wartości, wspomaga proces kształtowania się osobowości, pobudza wyobraźnię, rozwija wiedzę o świecie, przyczynia się do doskonalenia charakteru. Pewnie dlatego starożytni Grecy nazywali swoje biblioteki „lecznicami duszy”. Literatura sprawia, że dziecko – w wyniku identyfikacji – przeżywa emocje razem z bohaterami utworów, a jednocześnie może obserwować swoje reakcje intelektualne (poznawcze) i emocjonalne. Dzięki temu, rozwija samoświadomość i powiększa wiedzę o sobie i otaczającym świecie."

dr Wanda Matras-Mastalerz, adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

31.10.

“Przychodzimy na ten świat niezapowiedziani. Odejdziemy bez zapowiedzi. Lecz na tym świecie dokonujemy czynów, których nasze pokolenie nie zapamięta, a następne nie zapomni.”

                                                                                                                                                Andrzej Sapkowski

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30.10.

 

1
1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29.10.

G R A T U L U J E M Y

zwycięzcom   S Z K O L N E G O   K O N K U R S U   F O T O G R A F I C Z N E G O    na rodzinne zdjęcie z ulubionymi książkami !!! Dziękujemy uczestnikom oraz ich Rodzicom i bliskim :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

25.10.

II edycja S Z K O L N E G O   K O N K U R S U   D E T E K T Y W I S T Y C Z N E G O 

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!!Dziękujemy uczestnikom:) Gratulujemy zwycięzcom!!! 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23.10.

24 pażdziernika obchodzimy  M I Ę D Z Y N A R O D O W E   Ś W I Ę T O   R O W E R U

RUSZAJ W DROGĘ:)

Zachęcamy do korzystania z rowerów oraz do przypomnienia sobie przepisów dotyczacych rowerzystów. Polecamy stronę https://slaska.policja.gov.pl/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17.10.

S Z K O L N Y   K O N K U R S   D E T E K T Y W I S T Y C Z N Y

Z okazji Międzynarodowego Mięsiąca Bibliotek Szkolnycvh zapraszamy do udziału w Szkolnym Konkursie Detektywistycznym. Przypominamy o obowiązujących zapisach!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

16.10 

S Z K O L N Y   K O N K U R S   F O T O G R A F I C Z N Y

Ponawiamy zaproszenie do udziału w Szkolnym konkursie fotograficznym na rodzinne zdjęcie z ulubionymi książkami. Konkurs ma na celu popularyzację czytelnictwa. Zadanie polega wykonaniu zdjęć i  wysłaniu max. 2 fotografii na adres mailowy biblioteki szkolnej: sp36_biblioteka@wp.pl w terminie do 25 października br. Zdjęcia powinny mieć minimalną rozdzielczość 1680x1050. Prace będą oceniane się w dwóch  kategoriach: klasy 1- 4 oraz 5- 8. Każdy uczestnik wykonuje fotografie samodzielnie. Rodzic ucznia wyraża zgodę na upowszechnienie wizerunku wszystkich osób na zdjęciu. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 29 października. Zachęcamy do czytania, fotografowania i wysyłania zdjęć! Na zwycięzców czekają nagrody.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

15.10

                            Święty Jan Paweł II - 46 rocznica wyboru na Papieża 

"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali.” Jasna Góra, 1983 r.

"Młodość to czas, w którym człowiek odczuwa największą potrzebę akceptacji i wsparcia, kiedy najbardziej pragnie być wysłuchany i kochany."Buenos Aires, 1987 r.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 10.10

14 października    D Z I E Ń     E D U K A C J I     N A R O D O W E J

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 07.10

Laureatką Nagrody Literackiej „Nike” 2024  została Urszula Kozioł za tom wierszy „Raptularz”

Jury pod przewodnictwem poety i prozaika Krzysztofa Siwczyka postanowiło przyznać statuetkę autorstwa Gustawy Zemły oraz nagrodę pieniężną 93 letniej poetce Urszuli Kozioł za tom wierszy „Raptularz”. Była to już piąta nominacja jednej z najwybitniejszych polskich poetek. „»Raptularz« zawiera utwory, które są kontynuacją poetyckich poszukiwań wybitnej poetki. Ton utworów jest refleksyjny, przepełniony dojrzałym humanizmem, podziwem i szacunkiem dla wszystkiego co kruche, wymagające uwagi i opieki. Ludzi, zwierząt, roślin” – czytamy w opisie książki poetki, która zadebiutowała jako studentka w wieku 22 lat wierszem „Już jesień” opublikowanym w „Gazecie Robotniczej”.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4.10

55   R Y B N I K I E  D N I   L I T E R A T U R Y

Sptkanie autorskie z Mariuszem szczygłem w Powiatowej I Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rybniku o godz. 18.00

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

03.10

N O C   K S I Ę G A R Ń   już 4 października

 

Już po raz szósty czytelnicy wezmą udział w Nocy Księgarń. Do wydarzenia organizowanego przez dystrybutora książek OSDW Azymut przyłączyło się aż 180 księgarń z 70 miejscowości. Na czytelników czeka prawie 200 bezpłatnych wydarzeń, m. in. maratony czytania wierszy Czesława Miłosza, dyskusje z tłumaczami, spotkania z autorami, warsztaty muzyczne, artystyczne, literackie – dla dzieci i dorosłych, a także spacery szlakami pisarzy, konkursy oraz kiermasze. Szczegółowy program Nocy Księgarń: www.nocksiegarn.pl   

Świętuj Rok Miłosza podczas Nocy Księgarń - Czytanie Miłosza odbędzie się także m.in. w księgarni i antykwariacie Wokulscy.pl w Rybniku

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

02.10

K O N K U R S   F O T O G R A F I C Z N Y

Zapraszamy do udziału w szkolnym konkursie fotograficznym na rodzinne zdjęcie z ulubionymi książkami. Konkurs ma na celu popularyzację czytelnictwa. Zadanie polega wykonaniu zdjęć i  wysłaniu max. 2 fotografii na adres mailowy biblioteki szkolnej: sp36_biblioteka@wp.pl w terminie do 25 października br. Zdjęcia powinny mieć minimalną rozdzielczość 1680x1050. Prace będą oceniane się w dwóch  kategoriach: klasy 1- 4 oraz 5- 8. Każdy uczestnik wykonuje fotografie samodzielnie. Rodzic ucznia wyraża zgodę na upowszechnienie wizerunku wszystkich osób na zdjęciu. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 29 października. Zachęcamy do czytania, fotografowania i wysyłania zdjęć! Na zwycięzców czekają nagrody.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P A Ź D Z I E R N I K

MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH w tym roku pod hasłem

"P O Z N A J M Y   SIĘ   W   B I B L I O T E C E"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

30.09

D Z  I E Ń   G Ł O Ś N E G O   C Z Y T A N I A -ogólnopolska akcja czytelnictwa

powstał w Polskiej Izbie Książki w 2001. Patronką wybrano Joannę Porazińską, wybitną polską pisarkę dla dzieci. Data 29 września to dzień jej urodzin.

Celem święta jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Czytanie na głos stymuluje rozwój młodego człowieka, wzbogaca słownictwoi pobudza wyobraźnię. Wszyscy uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wzięli udziałw ogólnopolskiej akcji czytelniczej. ZACHĘCAMY również Rodziców do kontynuowania akcji poprzez głośne, wspólne czytanie ze swoimi dziećmi w domu.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24.09

Europejski Dzień Języków Obcych obchodzony jest 26 września każdego roku od 2001 r. z inicjatywy Rady Europy i we współpracy z Komisją Europejską

 

W ramach  obchodów  do 700 milionów Europejczyków z 46 państw, które w Radzie Europy reprezentowane są przez swoich  przedstawicieli,  kierowany jest apel o podejmowanie nauki większej liczby języków  i to niezależnie od wieku uczących się oraz formy kształcenia – szkolnej czy pozaszkolnej. Rada Europy w przekonaniu, że różnorodność językowa stanowi narzędzie, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie większego wzajemnego zrozumienia pomiędzy poszczególnymi kulturami, oraz  że różnorodność językowa stanowi kluczowy czynnik  bogatego dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu, podejmuje starania mające na celu promowanie wielojęzyczności na terenie całej Europy.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

17.09

Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników szkolnej biblioteki

Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie klas pierwszych dowiedzieli się:

  • do czego służy biblioteka?

  • jakie są rodzaje bibliotek?

  • z jakich części biblioteka się składa?

  • jaka jest różnica między księgarnią, a biblioteką?

  • jak należy zachowywać się w bibliotece?

  • jak należy dbać o książki?

Po części "teoretycznej" nastąpiło pasowanie uczniów na czytelników oraz rozdanie kart bibliotecznych, dzięki czemu każdy z uczniów miał możliwość wypożyczenia swojej pierwszej książki ze zbiorów biblioteki szkolnej.

Dziękujemy Pierwszakom za miłe spotkania i zapraszamy do częstych odwiedzin!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17.09
1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MODZIEŻY - korzyści ze wspólnego czytania z dzieckiem

 Informacje ze strony kampanii społecznej "Mała książka - wielki człowiek"

Czytanie w wieku 0–3 lata

  • buduje więź emocjonalną, daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,

  • usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,

  • uczy myślenia przyczynowo-skutkowego, kojarzenia faktów i wyciągania wniosków,

  • wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,

  • uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,

  • dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,

  • przekazuje wzorce osobowe,

  • uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych,

czytanie w wieku 3–6 lat

  • daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,

  • rozwija kompetencje poznawcze,

  • pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, a także pokazuje, jak sobie z nimi radzić,

  • usprawnia myślenie, pamięć i mowę,

  • uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,

  • pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,

  • daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,

  • rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,

  • jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji,

  • rozwija kreatywność i wyobraźnię,

  • uczy rozwiązywać problemy oraz wyciągać logiczne wnioski,

  • jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca związane z jej tematem,

czytanie w wieku 6–10 lat

  • pomaga dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości, jaką jest szkoła,

  • pozwala rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość,

  • ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie informacji,

  • wzbogaca słownictwo,

  • rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia,

  • umacnia więź z rodzicami i dziadkami,

  • rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną,

  • daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami,

  • pokazuje, jak panować nad własnymi emocjami,

  • kształtuje osobowość oraz poczucie własnej wartości,

  • uczy oceny swojego zachowania z moralnego punktu widzenia,

  • pomaga rodzicowi zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka,

młodzież czytając książki:

  • poszerza swoja wiedzą o świecie,

  • rozwija wyobraźnię,

  • łatwiej przyswaja wiedzę,

  • utrwala zasady ortografii,

  • poszerza swój zasób słownictwa,

  • łatwiej wyraża swoje myśli i uczucia,

  • prościej jest się jej komunikować i wypowiadać,

  • zyskuje większą zdolność do zrozumienia ludzkich emocji – śledzi i przeżywa losy bohaterów,

  • uczy się na błędach i doświadczeniach bohaterów literackich, nabywa wiedzę na temat nieznanych jej dotychczas sytuacji,

  • w losach bohaterów może zaleźć odbicie własnych problemów, co często pomaga się jej z nimi zmierzyć,

  • redukuje stres i poprawia nastrój,

  • odrywa się od szarej rzeczywistości, od problemów dnia codziennego.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16.09 

 15 września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki - Święto kreatywności, odwagi i zabawy. Święto, które pomaga dzieciom odkrywać talenty, poznawać swoje mocne strony, pobudzać wyobraźnię i wspólnie się pobawić... :-)

ZAPRASZAMY DO ZABAWY Z KROPKĄ DZIŚ NA WSZYSTKICH PRZERWACH

 

 

 

Skąd się wziął Międzynarodowy Dzień Kropki? Amerykański pisarz i ilustrator książek dla dzieci Peter H. Reynolds w 2003 roku wydał książeczkę pod tytułem “The Dot” czyli “Kropka”. Jej bohaterką jest mała Vashti, która dzięki malutkiej kropce i wspaniałej, mądrej nauczycielce plastyki uwierzyła w swoje możliwości. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków i wydana alfabetem Braille’a. Książka szybko zyskała też popularność wśród najmłodszych czytelników inspirując ich do odkrywania swoich talentów.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13.09

N A R O D O W E    C Z Y T A N I E    2024 w bibliotece szkolnej

W tym roku w ramach akcji Narodowe Czytanie cała Polska czytała fragmenty "Kordiana" Juliusza Słowackiego. My również włączyliśmy się w tę akcję. Uczniowie klas ósmych poznali fragmenty dramatu Słowackiego, dyskutowali o głównym bohaterze i jego poszukiwaniach życiowego celu oraz utrwalili wiedzę o dramacie jako jednym z rodzajów literackich. Lekcja w bibliotece była także okazją do promowania czytania, szczególnie klasyków literatury polskiej.

 

    Akcja Narodowego Czytania została zainicjowana w 2012 roku wspólną lekturą Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W 2013 roku w całej Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, a w rok później przeczytano Trylogię Henryka Sienkiewicza. W 2015 roku w warszawskim Ogrodzie Saskim Prezydent RP Andrzej Duda wraz z Małżonką Agatą Kornhauser–Dudą rozpoczęli Narodowe Czytanie Lalki Bolesława Prusa. W 2016 roku czytano Quo vadis Henryka Sienkiewicza, a w 2017 roku lekturą Narodowego Czytania było Wesele Stanisława Wyspiańskiego. Akcja Narodowego Czytania w 2018 roku miała wyjątkowy charakter – w związku z jubileuszem 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Para Prezydencka zaprosiła do lektury Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, a ponadto, przez cały rok, Antologii Niepodległości – specjalnie przygotowanego na tę okazję zbioru powstałych na przestrzeni wieków utworów, zaliczanych  do kanonu polskiej literatury patriotycznej. W 2019 roku lekturą Narodowego Czytania były Nowele polskie – zbiór 8 utworów autorstwa Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej, Bolesława Prusa, Brunona Schulza, Władysława Stanisława Reymonta, Stefana Żeromskiego, Henryka Sienkiewicza i Henryka Rzewuskiego. Nowele zostały wybrane przez Parę Prezydencką       z ponad stu propozycji tytułów przesłanych do Kancelarii Prezydenta RP. Lekturą Narodowego Czytania 2020 była Balladyna Juliusza Słowackiego, rok później Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej, a w 2022 roku – w Roku Romantyzmu Polskiego – odbyło się NarodoweCzytanie Ballad i romansów Adama Mickiewicza. W 2023 roku w tysiącach miejsc w całej Polsce i na świecie odbyło się Narodowe Czytanie Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12.09                                                                                                                                       

Dziś przypada 103 rocznica urodzin Stanisława Lema – pisarza, futurologa, krytyka literackiego

E-booki, które można bezpłatnie czytać online lub pobrać w formatach EPUB, MOBI i PDF z biblioteki cyfrowej Polona: Terminus z Opowieści o pilocie Pirxie, Nowa Kosmogonia, Tragedia pralnicza, Maszyna Trurla z Cyberiady, Bajka o królu Murdasie, fragment z wykładu „Golem XIV” O ewolucji, zbiór esejów Dialogi, esej Philip K. Dick, czyli fantomatyka mimo woli.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10.09 

Wyniki Ogólnopolskich Wyborów Książek 2024

Uczniowie zdecydowali, co lubią czytać!

W maju i czerwcu 2024 r. w 1500 bibliotekach z całej Polski aż 290 tysięcy uczniów wybrało, które książki tak naprawdę lubią czytać. To była II edycja niespotykanego przedsięwzięcia zrealizowanego dużym wysiłkiem środowiska bibliotek. Głosowało 289 730 osób, w tym: 229 648 uczniów szkół podstawowych, 110 807 uczniów szkół średnich. Wybory zorganizowało 1556 placówek: 1217 szkół podstawowych, 447 szkół ponadpodstawowych , 21 bibliotek publicznych lub ich filii. Średnia frekwencja wyniosła 67%. 

 

Klasy I-III szkoły podstawowej

1.Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek* / Justyna Bednarek, Daniel de Latour 

2.Cukierku, ty łobuzie! (seria: Kot Cukierek)* / Waldemar Cichoń 

3.Harry Potter* / J.K. Rowling 

4.Zaopiekuj się mną!* / Holly Webb

5.Dziennik cwaniaczka* / Jeff Kinney 

6.O psie, który jeździł koleją / Roman Pisarski 

7.Dzieci z Bullerbyn / Astrid Lindgren 

8.Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai* / Martin Widmark, Helena Willis 

9.Detektyw Pozytywka* / Grzegorz Kasdepke 

10.Karolcia* / Maria Krüger 

Klasy IV-VI szkoły podstawowej

1.Harry Potter* / J.K. Rowling 

2.Akademia pana Kleksa (cykl: Pan Kleks)* / Jan Brzechwa 

3.Opowieści z Narnii* / C.S. Lewis

4.Dziennik cwaniaczka* / Jeff Kinney 

5.Rodzina Monet* / Weronika Marczak

6.Mikołajek (cykl: Przygody Mikołajka)* / René Goscinny, Jean-Jacques Sempé 

7.Czerwone krzesło (cykl: Magiczne drzewo)* / Andrzej Maleszka 

8.Chłopcy z Placu Broni / Ferenc Molnár 

9.Fala* / Maria Krasowska 

10.Hobbit, czyli tam i z powrotem / J.R.R. Tolkien 

Klasy VII-VIII szkoły podstawowej

1Mały Książę / Antoine de Saint-Exupéry 

2.Harry Potter* / J.K. Rowling 

3.Rodzina Monet* / Weronika Marczak 

4.Kamienie na szaniec / Aleksander Kamiński 

5.Balladyna / Juliusz Słowacki 

6.Fala* / Maria Krasowska 

7.Hobbit, czyli tam i z powrotem / J.R.R. Tolkien 

8.11 papierowych serc / Kelsey Hartwell 

9.Flaw(less)* / Marta Łabęcka 

10.Opowieść wigilijna, czyli kolęda prozą / Charles Dickens 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.09

  8 WRZEŚNIA przypada DZIEŃ MARZYCIELA

Marzenia nosi się w sercu♥ Warto je mieć, trzeba dostrzec jakie one są i dążyć do ich realizacji ♥

 Naszym czytelnikom życzymy spełnienia wszystkich marzeń:)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Regulamin biblioteki i czytelni Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 36 im. Czesława Miłosza w Rybniku

1. Działalność biblioteki oparta jest na programie bibliotecznym MOL NET +.

2. Z księgozbioru bibliotecznego mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły.

3. Czytelnik zobowiązany jest do posiadania i okazywania elektronicznej karty czytelnika przy każdym wypożyczeniu.

5. Zwrot książki może nastąpić bez okazania karty czytelnika.

6. Czas wypożyczenia lektur wynosi dwa tygodnie pozostałych książek miesiąc.

7. Czytelnik może przedłużyć czas wypożyczenia.

8. Czytelnik zobowiązany jest do terminowego zwrotu wypożyczonych książek.

9. Czytelnik może wypożyczyć książki na okres ferii zimowych i wakacji letnich.

10. Warunkiem wypożyczenia  książek na okres wakacji letnich jest zwrot wypożyczonych w danym roku szkolnym podręczników i książek  z biblioteki.

11. Wypożyczenia książek na wakacje odbywają się w 2 ostatnich tygodniach roku szkolnego, a ich zwrot w 2 pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego.

12. Uczniom klas 8 (kończącym szkołę) nie wypożycza się książek na czas wakacji letnich.

13. Czytelnik zobowiązany jest do poszanowania wypożyczonych materiałów bibliotecznych,  a zauważone uszkodzenia powinien niezwłocznie zgłosić.

14. Czytelnik, który zgubi lub zniszczy wypożyczoną książkę zobowiązany jest do odkupienia takiej samej lub wskazanej przez nauczyciela-bibliotekarza.

15. W przypadku zniszczenia lub zgubienia karty uczeń powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt.

16. W bibliotece i czytelni należy zachować ciszę i porządek.

17. Korzystanie z czytelni odbywa się po wpisaniu się do zeszytu odwiedzin.

18. Czytelnia jest nieczynna w czasie prowadzonych w niej zajęć.

19. Przed zakończeniem roku szkolnego czytelnik zobowiązany jest do zwrotu wypożyczonych podręczników i książek z biblioteki w terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.

20. Wszystkie sprawy sporne rozstrzyga Dyrektor szkoły.

Regulamin korzystania przez uczniów z bezpłatnych podręczników oraz materiałów edukacyjnych służących do realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi    nr 36 im. Czesława Miłosza w Rybniku 

1. Podręczniki oraz materiały edukacyjne służące do realizacji podstawy programowej gromadzone są w bibliotece szkolnej i bezpłatnie wypożyczane uczniom szkoły podstawowej na okres danego roku szkolnego.

2. Materiały ćwiczeniowe przechodzą na własność ucznia po pisemnym poświadczeniu ich odbioru przez ucznia/rodzica lub wychowawcę.

3. Wypożyczanie i zwrot podręczników przez ucznia/rodzica podlega ewidencji na ogólnych zasadach, dokonuje go nauczyciel bibliotekarz za pomocą programu MOL do obsługi biblioteki szkolnej.

4. Wypożyczenie podręczników uczniom/rodzicom jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

5. Uczeń/rodzic powinien zwrócić uwagę na stan wypożyczonych podręczników, a zauważone uszkodzenia niezwłocznie, (tj. najpóźniej do tygodnia po wypożyczeniu) zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi. W przeciwnym razie uszkodzenie podręcznika będzie uznane jako wina wypożyczającego.

6. Uczeń opuszczający szkołę zobowiązany jest do zwrotu wypożyczonych podręczników.

7. Uczeń zobowiązany jest do szanowania podręczników, troski o walor estetyczny oraz ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub zgubieniem.

8. Każdy podręcznik powinien zostać obłożony.

9. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego w terminie (punkt 15) szkoła może żądać od rodziców ucznia odkupienia podręcznika (o tym samym numerze dopuszczenia) lub zwrotu kwoty za podręcznik.

10. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego w terminie (punkt 15) szkoła może żądać kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III szkoły podstawowej, określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.  Kwota zwrotu stanowi dochód budżetu państwa.

11. W przypadku braku zapłaty za uszkodzone, zniszczone lub niezwrócone podręczniki lub materiały edukacyjne szkoła w porozumieniu z organem prowadzącym może wystąpić na drogę postępowania sądowego.

12. Przez uszkodzenie podręcznika lub materiału edukacyjnego rozumie się działanie, które powoduje pomniejszenie wartości użytkowej podręcznika lub materiału np. popisanie, zaznaczanie, zaplamienie, rozerwanie, zgniecenie, uszkodzenie rogów i grzbietu, zabrudzenie, ale możliwe jest usunięcie skutków tych naruszeń. Na żądanie bibliotekarza uczeń, który doprowadził do uszkodzenia, zobowiązany jest podręcznik lub materiał edukacyjny naprawić.

13. Przez zniszczenie podręcznika lub materiału edukacyjnego rozumie się działanie, które uniemożliwia dalsze jego wykorzystanie, a usunąć skutków naruszeń nie da się np. zalanie, wyrwanie i zagubienie kartek, trwałe zabrudzenie, poplamienie niedające się usunąć, znaczne zużycie.

14. Jeżeli do podręcznika lub materiału edukacyjnego dołączone były płyta CD/DVD, mapy, plansze itd. należy je zwrócić wraz z podręcznikiem lub materiałem edukacyjnym, a ich zagubienie skutkuje koniecznością zwrotu kosztów całego podręcznika lub materiału edukacyjnego.

15. Uczniowie zwracają podręczniki do biblioteki szkolnej najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem roku szkolnego w terminie wyznaczonym przez bibliotekarza.

16. Osobą odpowiedzialną za zwrot podręczników do biblioteki szkolnej jest uczeń/rodzic.

17. Uczniowie przystępujący do egzaminu klasyfikacyjnego, sprawdzającego lub poprawkowego, mogą używać podręcznika do danego przedmiotu do końca sierpnia danego roku szkolnego, po uprzednim poinformowaniu bibliotekarza szkolnego, a po egzaminie zobowiązani są do oddania go do biblioteki.

18. Decyzje w kwestiach z zakresu wypożyczania lub udostępniania podręczników lub materiałów edukacyjnych, które nie zostały ujęte w tym regulaminie, podejmuje Dyrektor Szkoły.

19. Wszystkie kwestie sporne ostatecznie rozstrzyga Dyrektor Szkoły.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1

 Witamy naszych Czytelników w nowym roku szkolnym 2024/2025

Z A P R A S Z A M Y

od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 -15.00

 

Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach