Job shadowing w szkole podstawowej Hepolan koulu w Kemi w Finlandii

2025-03-18



 

Z wizytą w fińskiej szkole w ramach projektu Erasmus+


W dniach 10-14.03.2025 roku dwie nauczycielki naszej szkoły, w ramach realizacji projektu Erasmus+ o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000199328, uczestniczyły w job shadowing w szkole podstawowej Hepolan koulu w Kemi w Finlandii. 

Job shadowing jest typem wyjazdu nauczycieli w ramach projektu Erasmus +, gdzie dzięki obserwacji pracy nauczycieli w innych szkołach, a także obserwacji organizacji pracy szkoły, czy wyposażeniach szkół istnieje możliwość wymiany dobrych praktyk oraz zdobycia umiejętności i wiedzy do wdrożenia podczas własnej pracy. Nauczycielki już wiele tygodni wcześniej nawiązały kontakt z nauczycielem tamtejszej szkoły, prowadziły także liczną korespondencję, gdzie wspólnie omówiono zaplanowany harmonogram zajęć do obserwacji na cały tydzień.
Pierwszego dnia zapoznano nasze nauczycielki z rodzajami sal lekcyjnych, w tym m.in. gastronomicznych, szycia, majsterkowania, muzycznych, plastycznych. Następnie miały możliwość obserwowania zajęć grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tutaj zaskoczeniem była różnorodność wiekowa uczniów w jednej grupie (od 4 do 7 klasy). Następnego dnia nauczycielki poznały kolejną grupę uczniów i tam również zaskoczyła różnorodność tematów i wieku uczniów.
Codziennie nauczycielki miały okazję obserwować zajęcia w różnych grupach wiekowych jak i różnych klasach i na różnych zajęciach. Atmosfera panująca w społeczności szkolnej sprzyja bezpiecznemu przebywaniu wszystkich uczestników tej szkoły. Kolejne dni to zajęcia w klasach młodszych (w przełożeniu na polskie realia edukacja wczesnoszkolna). Tutaj nacisk kadzono na umiejętności praktyczne, manualne, w klasie panowała cisza, skupienie, nauczycielka prowadziła lekcje w modelu pełnego zaufania i spokoju do uczniów oraz bez presji czasowej towarzyszącej realizacji podstawy programowej. Fiński system edukacji przewiduje „nie przeładowanie” materiałem co sprzyja takiej formie pracy. Metody pracy nie odbiegają w swej istocie od metod stosowanych przez polskich nauczycieli. Zainteresowanie wzbudziło chodzenie przez wszystkich uczniów w szkole w skarpetach. Wydaje się, że sprzyja to i potrzebom sensorycznym jak i umożliwieniu swobodniejszemu siedzeniu na lekcjach. Każdą przerwę dzieci spędzają na zewnątrz. Korzystają ze śniegu, który jest wszechobecny przez większą część roku. Biegają na nartach, rzeźbią w śniegu. Przestrzeń w szkole jest tak zaprojektowana, aby każdy mógł znaleźć miejsce do odpoczynku. Każdego dnia rano edukacja rozpoczyna się od zaznajomienia się z paroma wydarzeniami, informacjami z życia społecznego, gospodarczego kraju mających miejsce poprzedniego dnia.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami również uczą się w tej szkole pod okiem dwóch nauczycieli w klasach liczących do 10 osób. Materiał jest dostosowywany do ich możliwości. Ostatniego dnia pobytu oprócz obserwacji zajęć odbyło się wraz z panią dyrektor szkoły oraz p. Laurą Niskanen podsumowanie projektu job shadowing oraz wręczenie certyfikatów.

Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach