Kurs językowo, metodyczno-kulturowy w Dublinie

2024-09-15
Zdjęcie przedstawia wręczenie certyfikatów nauczycielkom po odbytym kursie w Irlandii, w Dublinie 23.08.2024

Sprawozdanie z kursu w Irlandii

 

W dniach od 12.08.2024 do 23.08.2024 roku  nauczycielki języka angielskiego, Panie: Marzena Kuś, Ewa Kula - Fizia, Patrycja Rusin oraz Martyna Zimny  doskonaliły swoje  umiejętności zawodowe podczas kursu "Language, Methodology and Culture" w Dublinie, Irlandii. Mobilność odbyła się w ramach akredytacji Erasmus + o numerze: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000124113, a jej celem było podniesienie kompetencji językowych, metodycznych i kulturowych.

Intensywny kurs doskonalenia zawodowego przeznaczony był dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich posługujących się językiem angielskim w stopniu zaawansowanym. Zakres zajęć podzielony był na dwie sekcje - metodyczną i kulturową. Duży nacisk kładziony był na konwersacje oraz prawidłowe reagowanie w sytuacjach zarówno zawodowych jak i codziennych. Podczas różnorodnych warsztatów nauczycielki miały możliwość poszerzyć swoją wiedzę o innowacyjną metodologię nauczania, ale także odświeżyły swoją praktykę nauczycielską, jednocześnie podnosząc swoje umiejętności językowe i zdobywając wiedzę na temat współczesnej kultury Irlandii.  Podczas kursu była również okazja na wymianę doświadczeń i dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielkami, między innymi z Hiszpanii, Włoch czy Niemiec. Wymieniono się kontaktami, co w przyszłości pozwoli na współpracę międzynarodową w projektach takich jak eTwinning.

Podczas zajęć metodycznych w pierwszym tygodniu kursu nauczyciele pracując w zespołach omawiali różne sposoby skutecznego nauczania słownictwa, analizowali różne typy ćwiczeń leksykalnych, omawiali tasked-based language learning, czyli nauczanie języków oparte na zadaniach, koncentrujące się na używaniu autentycznego języka do wykonywania zadań lub projektów w języku docelowym. Nauczyciele wypowiadali się na temat swoich doświadczeń w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, tworzenia odpowiednich materiałów dydaktycznych, omawiali problematykę dotyczącą edukacji włączającej. Ciekawą formą aktywności podczas zajęć metodycznych była debata nauczycieli dotycząca zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji. W trakcie debaty wskazano plusy i minusy tego niewątpliwie najważniejszego trendu technologicznego przyszłości. Uczestnicy debaty wskazali, iż AI może znacznie ułatwić pracę nauczyciela, pomagając w planowaniu i prowadzeniu zajęć, indywidualnym podejściu do ucznia, analizie danych takich jak wyniki testów celem identyfikacji obszarów, które wymagają większego nakładu pracy lub też wykrywanie plagiatu, co z kolei sprzyja uczciwości w nauce. Z drugiej jednak strony AI w edukacji prowadzi do uzależnienia od technologii, a co za tym idzie osłabienie zdolności ucznia do krytycznego myślenia. Ponadto przy użyciu AI tworzy się baza danych na temat ucznia, co może naruszać jego prywatność. Pocieszającym jest fakt, iż wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że AI nie może zastąpić pracy nauczyciela. W drugim tygodniu zajęć metodycznych uczestnicy kursu omawiali szerokie podejście do czytania w nauczaniu języków i stosowania na lekcjach języka obcego tzw. „graded - readers” , jednym z innych podejmowanych tematów były sposoby nauczania gramatyki na lekcjach języków obcych, dyskutowano także na temat zrównoważonego rozwoju w edukacji, wspierania uczniów w procesie kształcenia. Ponadto tematyka kolejnych zajęć dotyczyła nauczania wymowy, artykulacji dźwięków, akcentu w języku angielskim na przykładzie wierszy czy innych ciekawych ćwiczeń oraz wykorzystywania na lekcjach filmów, czy reklam w celu zaktywizowania uczniów do wypowiedzi.

Równocześnie z zajęciami metodyczno -językowymi nauczyciele uczestniczyli w zajęciach kulturowych, które miały na celu wyposażyć ich w wiedzę o historii, literaturze czy kulturze Irlandii. Podczas dwutygodniowego kursu przedstawiono aspekty związane z tożsamością, historią Irlandii, tym jak wielu najazdów doświadczyła, jak wyglądają granice, poruszono aspekt Brexitu i jego skutków. Nauczycielki miały okazję poznać kilka wyrażeń w języku irlandzkim, wziąć udział w quizie o Irlandii, poznać różne aspekty życia Irlandczyków, muzykę, literaturę, zabytki i ciekawe miejsca na wyspie. Poza tym szkoła językowa, w której odbywał kurs organizowała popołudniowe zajęcia czy wyjścia, mające na celu poznanie kultury i natury wyspy. W ramach tych aktywności, nauczycielki uczestniczyły w spacerze po Dublinie, gdzie miały okazję poznać charakterystyczne obiekty stolicy Republiki Irlandii, historyczną zabudowę w stylu gregoriańskim, czy z epoki wiktoriańskiej. Ponadto zwiedziły również Zamek Dubliński, Katedrę św. Patryka, Trinity College, na którego terenie znajduje się biblioteka z 1732 roku z imponującą kolekcją najcenniejszych rękopisów i książek drukowanych. Jest miejscem przechowywania księgi The Book of Kells, największego skarbu kulturowego Irlandii,  czyli manuskryptu z około 800 roku, bogato iluminowanego przez celtyckich mnichów zawierającego cztery ewangelie. Ważnym punktem programu było zwiedzanie dublińskich muzeów, tutaj nauczycielki zwiedziły Irlandzkie Muzeum Imigracji (EPIC Museum) obejmujące historię irlandzkich emigrantów, aspekty tego, co oznacza bycie Irlandczykiem w dzisiejszych czasach. Inne ciekawe muzeum na liście to MoLI, czyli muzeum literatury gdzie można było odkryć bogate dziedzictwo literackie Irlandii, od przeszłości do współczesności. Kolejnego popołudnia nauczycielki odwiedziły także galerię narodową National Gallery. Zbiory tego muzeum sztuki skoncentrowane są na sztuce irlandzkiej, ale obejmują również dzieła głównych szkół malarstwa europejskiego. Oprócz tego szkoła umożliwiła również wyjście na pełen wrażeń spektakl wokalno - muzyczny  River Dance - przedstawienie wykorzystuje liczne elementy kultury celtyckiej: ludowe, piosenki, stroje,  podania, mity i legendy.

W ramach czasu wolnego nauczycielki zwiedziły Irlandię Północną, w tym Belfast i obiekt na liście światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO - słynną Groblę Olbrzyma (Giant's Causeway), malowniczą formację skalną, która każdego dnia przyciąga tłumy turystów. Miały także okazję zwiedzić słynne Klify Moheru (Cliffs of Moher) na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego w zachodniej części Republiki Irlandii oraz wzgórza Burren z przepięknymi wrzosowiskami czy tętniące życiem miasteczko Galway. Będąc w Dublinie konieczne było także wybranie się, podmiejską koleją DART, nad morze, na wschodnie wybrzeże aby zwiedzić takie miejscowości jak Howth, Dalkey, Blackrock czy Bray. Ponadto na południe od Dublina rozciągają się malownicze krajobrazy Gór Wicklow, średniowieczny klasztor Glendalough i urocze miasto Kilkenny, co także udało się podczas tego wyjazdu zobaczyć aby pełniej poczuć klimat irlandzkiej wyspy. Wyjazd do Irlandii oraz udział w kursie okazały się być pełne inspiracji, wrażeń, ale także stały się motywacją do dalszej pracy i samorozwoju. Kluczowym efektem mobilności jest znaczące pogłębienie znajomości języka angielskiego nie tylko w sytuacjach zawodowych, ale także życiu codziennym.

Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach