W dniach od 27 do 31 maja 2024 roku, p. Danuta Wiosna i p. Patrycja Rusin odbyły wizytę na Cyprze w ramach projektu Erasmus + o numerze: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000124113, której celem było poznanie tamtejszego systemu edukacji. Job shadowing polega na obserwowaniu zajęć prowadzonych przez nauczycieli szkoły partnerskiej, uczeniu się poprzez obserwację pracy innych nauczycieli, zmierzenie się z nauczaniem różnych przedmiotów w innym systemie edukacji niż polski.
W pierwszych dwóch dniach nauczycielki miały okazję zobaczyć budynek, poznać kadrę szkoły podstawowej Dimotiko Scholeio Geroskipou oraz uczestniczki szkolenia z Czech. Obserwowały zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL jest podejściem do edukacji dwujęzycznej, w której zarówno materiał zawarty w programie nauczania jak i język obcy przekazywane są łącznie. Tematyka lekcji związana była z ekologią, zagrożeniem środowiska i sposobami jego ochrony. Uczniowie utrwalili poznane na wcześniejszych lekcjach słownictwo w języku angielskim. Następnie nauczycielki uczestniczyły w zajęciach matematyki w klasie 6, podczas których uczniowie cypryjskiej szkoły przyswajali wiadomości z zakresu ułamków zwykłych, procentów i prawdopodobieństwa z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
Ciekawym doświadczeniem dla nauczycielek była obserwacja zajęć logopedycznych, podczas których zapoznały się metodami pracy logopedy, ćwiczeniami i narzędziami.
Wszystkie zajęcia prowadzone były dwujęzycznie, w języku greckim i angielskim. Po zajęciach odbywały się spotkania obserwujących i prowadzących nauczycieli z dyrekcją, na których omawiano przebieg zajęć, dzielono się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Porównano systemy edukacji w Polsce, Czechach i na Cyprze.
W kolejnych dniach wizyty w szkole Dimotiko Scholeio Geroskipou A' p. Patrycja Rusin i p. D. Wiosna miały możliwość obserwowania zajęć prowadzonych przez cypryjskich nauczycieli.
29 maja 2024 roku uczestniczyły w zajęciach języka greckiego dla grupy dzieci młodszych różnych narodowości, z takich krajów jak Syria, Ukraina, Rosja, Rumunia, a nawet Polska. Tematem lekcji był dom i słownictwo związane z domem, czynnościami codziennymi. Nauczyciel wykorzystywał wiele metod aktywizujących, lekcja była dynamiczna i przebiegała w przyjaznej atmosferze.
Podczas lekcji muzyki natomiast uczniowie uczyli się tradycyjnej pieśni ludowej z wykorzystaniem różnych instrumentów, w które szkoła jest wyposażona: bębnów, ukulele, fletów, metalofonów i innych. Grze na instrumentach towarzyszył śpiew. Niesamowite było z jaką łatwością uczniowie odczytywali nuty i używali instrumentów. Występ uczniów był zwieńczeniem ich całorocznej pracy.
Dnia 30 maja 2024 roku nauczycielki uczestniczyły w zajęciach sportowych, na które zostali zaproszeni także rodzice uczniów. Były to rozgrywki rodzinne, które odbywają się raz do roku. Uczniowie wraz z rodzicami i nauczycielami brali udział w różnych zabawach, takich jak: przeciąganie liny, sztafeta, wyścigi, rzuty do kosza i inne zabawy z piłką. Zajęcia miały na celu zintegrować społeczność szkolną. Ciekawym doświadczeniem było obserwowanie zajęć dzieci z zakresu edukacji zdrowotnej, podczas których pracowali nad własnymi emocjami, jakie wywiera presja rówieśnicza. Uczniowie odgrywali scenki dramowe, wcielali się w różne role analizując pozytywne i negatywne emocje. Na zakończenie dnia nauczycielki udały się na zajęcia języka angielskiego w klasie 2. Dzieci bardzo sprawnie posługiwały się poznanym wcześniej słownictwem. Nauczycielka przeniosła dzieci w świat magii i zabawy, proponując piosenki, zadania z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
Były to kolejne dni wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami uczestniczącymi w job shadowing i prowadzącymi zajęcia, które upłynęły w niezwykle serdecznej i przyjaznej atmosferze.
Dnia 31 maja 2024 roku zakończyła się wizyta nauczycielek SP36 na job shadowing na Cyprze w ramach projektu Erasmus+.
Ostatniego dnia pobytu w szkole Dimotiko Scholeio Geroskipou A' p. P. Rusin i D. Wiosna obserwowały lekcję języka greckiego dla obcokrajowców w starszej grupie wiekowej. Podczas zajęć uczniowie utrwalali słownictwo z zakresu zawodów i miejsc pracy, miesięcy i dni tygodnia. W pracy z dziećmi powtarzano poznane zwroty wykorzystując piosenki, kalambury oraz inne zabawy językowe.
Po zajęciach nauczycielki, wraz z koleżankami z Czech oraz cypryjskim nauczycielem koordynatorem projektu zwiedziły lokalne Muzeum Etnograficzne w Geroskipou. Muzeum posiada dużą i różnorodną kolekcję eksponatów pochodzących z całego Cypru i przedstawiających życie codzienne, rzemiosło, zajęcia i różne przejawy cypryjskiej sztuki ludowej w XIX i na początku XX wieku. Wiejskie rzemiosła obejmują garncarstwo, wyrób szali, tkanie dywanów i robienie lin, a także produkcję jedwabiu, z którego słynęła wyspa.
Następnie, odbyło się podsumowanie projektu job shadowing oraz uroczyste wręczenie certyfikatów. Zwieńczeniem działań projektu był wspólny lunch, w którym udział wzięli wszyscy uczestnicy z Polski, Czech i Cypru. Był on doskonałą okazją do poznania cypryjskiej kuchni, tradycyjnych smaków oraz międzykulturowych dyskusji.
Podczas pobytu nauczycielki miały okazję poznać zabytki miasta Pafos oraz piękno przyrody wyspy.