Nauczyciele SP36 na job shadowing na Cyprze

2024-06-07

Job shadowing na Cyprze 

W dniach od 27 do 31 maja 2024 roku, p. Danuta Wiosna i p. Patrycja Rusin odbyły wizytę na Cyprze w ramach projektu Erasmus + o numerze: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000124113, której celem było poznanie tamtejszego systemu edukacji. Job shadowing polega na obserwowaniu zajęć prowadzonych przez nauczycieli szkoły partnerskiej, uczeniu się poprzez obserwację pracy innych nauczycieli, zmierzenie się z nauczaniem różnych przedmiotów w innym systemie edukacji niż polski.

W pierwszych dwóch dniach nauczycielki miały okazję zobaczyć budynek, poznać kadrę szkoły podstawowej Dimotiko Scholeio Geroskipou oraz uczestniczki szkolenia z Czech. Obserwowały zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL jest podejściem do edukacji dwujęzycznej, w której zarówno materiał zawarty w programie nauczania jak i język obcy przekazywane są łącznie. Tematyka lekcji związana była z ekologią, zagrożeniem środowiska i sposobami jego ochrony. Uczniowie utrwalili poznane na wcześniejszych lekcjach słownictwo w języku angielskim. Następnie nauczycielki uczestniczyły w zajęciach matematyki w klasie 6, podczas których uczniowie cypryjskiej szkoły przyswajali wiadomości z zakresu ułamków zwykłych, procentów i prawdopodobieństwa z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.

Ciekawym doświadczeniem dla nauczycielek była obserwacja zajęć logopedycznych, podczas których zapoznały się metodami pracy logopedy, ćwiczeniami i narzędziami.

Wszystkie zajęcia prowadzone były dwujęzycznie, w języku greckim i angielskim. Po zajęciach odbywały się spotkania obserwujących i prowadzących nauczycieli z dyrekcją, na których omawiano przebieg zajęć, dzielono się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Porównano  systemy edukacji w Polsce, Czechach i na Cyprze.

W kolejnych dniach wizyty w szkole Dimotiko Scholeio Geroskipou A' p. Patrycja Rusin i p. D. Wiosna miały możliwość obserwowania zajęć prowadzonych przez cypryjskich nauczycieli.

29 maja 2024 roku uczestniczyły w zajęciach języka greckiego dla grupy dzieci młodszych różnych narodowości, z takich krajów jak Syria, Ukraina, Rosja, Rumunia, a nawet Polska. Tematem lekcji był dom i słownictwo związane z domem, czynnościami codziennymi. Nauczyciel wykorzystywał wiele metod aktywizujących, lekcja była dynamiczna i przebiegała w przyjaznej atmosferze.

Podczas lekcji muzyki natomiast uczniowie uczyli się tradycyjnej pieśni ludowej z wykorzystaniem różnych instrumentów, w które szkoła jest wyposażona: bębnów, ukulele, fletów, metalofonów i innych. Grze na instrumentach towarzyszył śpiew. Niesamowite było z jaką łatwością uczniowie odczytywali nuty i używali instrumentów. Występ uczniów był zwieńczeniem ich całorocznej pracy.

Dnia 30 maja 2024 roku nauczycielki uczestniczyły w zajęciach sportowych, na które zostali zaproszeni także rodzice uczniów. Były to rozgrywki rodzinne, które odbywają się raz do roku. Uczniowie wraz z rodzicami i nauczycielami brali udział w różnych zabawach, takich jak: przeciąganie liny, sztafeta, wyścigi, rzuty do kosza i inne zabawy z piłką. Zajęcia miały na celu zintegrować społeczność szkolną. Ciekawym doświadczeniem było obserwowanie zajęć dzieci z zakresu edukacji zdrowotnej, podczas których pracowali nad własnymi emocjami, jakie wywiera presja rówieśnicza. Uczniowie odgrywali scenki dramowe, wcielali się w różne role analizując pozytywne i negatywne emocje. Na zakończenie dnia nauczycielki udały się na zajęcia języka angielskiego w klasie  2. Dzieci bardzo sprawnie posługiwały się poznanym wcześniej słownictwem. Nauczycielka przeniosła dzieci w świat magii i zabawy, proponując piosenki, zadania z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.

Były to kolejne dni wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami uczestniczącymi w job shadowing i prowadzącymi zajęcia, które upłynęły w niezwykle serdecznej i przyjaznej atmosferze.

Dnia 31 maja 2024 roku zakończyła się wizyta nauczycielek SP36 na job shadowing na Cyprze  w ramach projektu Erasmus+.

Ostatniego dnia pobytu w szkole Dimotiko Scholeio Geroskipou A' p. P. Rusin i D. Wiosna obserwowały lekcję języka greckiego dla obcokrajowców w starszej grupie wiekowej. Podczas zajęć uczniowie utrwalali słownictwo z zakresu zawodów i miejsc pracy, miesięcy i dni tygodnia. W pracy z dziećmi powtarzano poznane zwroty wykorzystując piosenki, kalambury oraz inne zabawy językowe.

Po zajęciach nauczycielki, wraz z koleżankami z Czech oraz cypryjskim nauczycielem koordynatorem projektu zwiedziły lokalne Muzeum Etnograficzne w Geroskipou. Muzeum posiada dużą i różnorodną kolekcję eksponatów pochodzących z całego Cypru i przedstawiających życie codzienne, rzemiosło, zajęcia i różne przejawy cypryjskiej sztuki ludowej w XIX i na początku XX wieku. Wiejskie rzemiosła obejmują garncarstwo, wyrób szali, tkanie dywanów i robienie lin, a także produkcję jedwabiu, z którego słynęła wyspa.

Następnie, odbyło się podsumowanie projektu job shadowing oraz uroczyste wręczenie certyfikatów. Zwieńczeniem działań projektu  był wspólny lunch, w którym udział wzięli wszyscy uczestnicy z Polski, Czech i Cypru. Był on doskonałą okazją do poznania cypryjskiej kuchni,  tradycyjnych smaków oraz międzykulturowych dyskusji.

Podczas pobytu nauczycielki miały okazję poznać zabytki miasta Pafos oraz piękno przyrody wyspy.

Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach